Efter cyberangreb: Mærsk er muligvis klar med kompensation til kunderne

Det er endnu for tidligt at regne på, hvad sidste uges store hackerangreb har kostet Mærsk-konglomeratet, mener Mærsk. Men en chef åbner nu for, at nogle kunder skal kompenseres.

Foto: Nick Souza Photography. A straddle carrier moves discharged cargo at APM Terminals Rotterdam Holland
Læs mere
Fold sammen

Mange kunder måtte i sidste uge vente forgæves på deres containere, da Mærsk blev ramt af et omfattende hackerangreb, der lagde IT-systemer og flere af Mærsks havne ned.

Nu anerkender Mærsk, at der muligvis skal betales kompensation til nogle af de kunder, som blev påvirket af Mærsks nedbrud. Det skriver Reuters.

Mærsk vil snart begynde at diskutere »ansvar og afregning« med flere kunder, siger Robbert van Trooijen, der er chef for Mærsks asienafdeling.

Flere af de store globale virksomheder, der også blev ramt af cyberangrebet i sidste uge, er nu klar til at fortælle, hvor meget nedbruddet har kostet. Mondelez International, der blandt andet står bag Oreo og Toblerone, forventer, at de mister tre procent af omsætningen i dette kvartal. Det svarer cirka til lidt mere end en milliard kroner.

Det britiske selskab Reckitt Benckiser, der producerer rengøringsmidlet Cillit Bang, Durex-kondomer og meget andet, mener, at angrebet har kostet dem 900 millioner kroner. Det er især distributionen af varer, der er blevet besværliggjort af, at IT-systemerne har været nede, skriver Financial Times.

Mærsk er dog endnu ikke klar med et bud på, hvor meget deres nedbrud har kostet.

»Vores førsteprioritet har ikke været at kigge på den finansielle påvirkning,« siger Robbert van Trooijen.

»Det er stadig for tidligt at forudsige, hvordan det vil påvirke omsætningen i andet kvartal og potentielt i tredje kvartal.«

Mærsk er verdens største shippingfirma og står for at transportere hver syvende container på globalt plan.

I interviewet med Reuters siger van Trooijen, at han ikke mener, at Mærsk har været et bevidst mål for hackerangrebet. Virussen er efter alt at dømme komme ind gennem Mærsks' samarbejdspartnere i Ukraine og har herfra spredt sig gennem konglomeratet. Mærsk mener dog, at der har været tilstrækkeligt styr på sikkerheden.

»Vi har ikke misset nogle opdateringer, der er ikke nogle sikkerhedsforanstaltninger, som vi ikke har foretaget, så vi er allerede i en stærk position,« siger Robbert van Trooijen.