Efter års byggerod kæmper butikker for kompensation

Kunderne er flygtet fra butikkerne omkring den nye metrotrappe ved Nørreport Station, siden byggeriet gik i gang i begyndelsen af 2013. Nu vil flere af butikkerne have Banedanmark til at punge ud for deres tabte omsætning, efter at indehaveren af tøjbutikken Invasion har fået over tre millioner kroner i erstatning.

Kunderne er flygtet fra butikkerne omkring den nye metrotrappe ved Nørreport Station, siden byggeriet gik i gang i begyndelsen af 2013. Nu vil flere af butikkerne have Banedanmark til at punge ud for deres tabte omsætning, efter at indehaveren af tøjbutikken Invasion har fået over tre millioner kroner i erstatning.
Læs mere
Fold sammen

Sjældent har en trappe skabt så meget røre, som det er tilfældet på Nørreport Station i København.

Her har det omfattende byggeri af en ny nedgangstrappe til metroen nemlig bevirket, at de omkringliggende forretninger i løbet af de seneste år har haft markant færre kunder end normalt, ligesom mange har givet op og drejet nøglen definitivt om.

Og nu er flere af butikkerne parate til at hive Banedanmark, der står for byggeriet, i retten for at få erstatning for den omsætning, de har mistet. I september endte en årelang juridisk kamp mellem Banedanmark og indehaveren af tøjbutikken Invasion med et forlig, hvor Banedanmark måtte af med 3,2 millioner kroner.

Det har tilsyneladende givet andre blod på tanden. I hvert fald lukkede sandwich-restauranten Subway, efter byggeriet indtog pladsen på Frederiksborggade, og fredag den 27. november går en retssag i gang, hvor lokalernes udlejer vil gøre krav på de lejeindtægter, han har mistet.

På samme måde vil kaffekæden Baresso også have kompensation for noget af deres tabte indtjening. Kaffebaren har overlevet byggerodet, men ifølge kommunikationschef for Baresso Sinne Fiil Fredslund er den gennemsnitlige omsætning i butikken ved Nørreport faldet med 22 procent, siden byggeriet gik i gang i 2013.

»Vi kunne se fald i omsætningen fra første dag. Salget i vores øvrige kaffebarer har været stigende i samme periode. Derfor har vi taget kontakt til Banedanmark med henblik på at opnå kompensation,« siger hun.

Vanskeligt at få erstatning

Banedanmark har allerede udbetalt 3,2 millioner kroner i erstatning til Allan Petersen, der driver tøjbutikken Invasion. Hans butik var gemt væk bag byggeriet, og han så ingen anden mulighed end at lukke sin butik permanent, fordi han ikke kunne leve med det omfattende byggeri.

Dog var Invasions situation speciel, fordi butikken var så generet af metrotrappen, at butikken var gemt så effektivt væk, at den ikke var synlig fra gaden.

Det er de andre butikker ved den nye trappe ikke, og derfor bliver det med stor sandsynlighed sværere for dem at få erstatning for de gener, byggeriet har medført. Det forklarer Sven Petersen, som er erhvervsjuridisk fagchef i Dansk Erhverv.

»Normalt er det ret svært at få erstatning ud fra den betragtning, at når man driver forretning i bynære områder, må man også regne med, at der hele tiden vil være anlægsarbejde. Så det får man normalt ikke nogen erstatning for, medmindre anlægsarbejdet er kørt helt af sporet. Men man skal rimeligt langt ud ad en eller anden tangent,« siger han.

Udsigt til forsinkelser

På en måde er byggeriet af metrotrappen dog »kørt helt af sporet«. I hvert fald var planen fra begyndelsen, at trappen skulle stå færdig i slutningen af 2014. Indtil videre er byggeriet således næsten et år forsinket.

I begyndelsen af 2013, hvor byggeriet begyndte, fastsatte Banedanmark en såkaldt »tålegrænse« på to år. Det betyder, at butikkerne omkring byggeriet først kan søge om erstatning, hvis trappen tager længere tid end to år at bygge.

»Tålegrænsen« er overskredet

Byggeriet er nu på sit tredje år, og Banedanmark er ikke parat til at betale de andre berørte forretninger lige så store erstatninger, som de betalte Invasion.

»De andre butikker er overhovedet ikke lige så generet af byggeriet. Hovedargumentet for erstatningen til Invasion er, at de lå klemt inde i et hjørne, og så handler det i mindre grad om, at vi oversteg tålegrænsen,« siger Steen Neuchs Vedel, der er direktør for Anlæg og Fornyelse i Banedanmark.

Han vil ikke konkludere noget på baggrund af kritikken om, at metrotrappen har været skyld i, at flere forretninger har været nødt til at lukke.

»Vi forsøger altid at overholde reglerne og opføre os ordentligt. Vi kan ikke med sikkerhed sige, om de her butikker er lukket på baggrund af metrotrappen. Det har vi heldigvis retten til at vurdere,« siger han.

Foruden Invasion og Subway har både en slagter, en fiskehandler og flere andre butikker lukket, siden byggeriet af metrotrappen gik i gang.

Flere af butiksejerne har dog fortalt til Berlingske, at selv om de »uden tvivl« har mistet kunder på grund af metrotrappen, er det svært at sige specifikt, hvilken betydning byggeriet har haft for deres forretning.