Efter 15 år i spidsen for Facebook er Mark Zuckerberg endt i et mareridt — men han er »for stor til at falde«

Facebooks guldrandede stifter er i de seneste år kommet i kraftig modvind med sager om datasikkerhed, monopoladfærd og diskussionerne om de store techselskabers ansvar for sociale mediers indflydelse. For nogle er han gået fra at være et ikon til et hadeobjekt. Bør hans rolle i selskabet stækkes, og Facebook splittes op?

Papfigurer med Facebook-stifteren Mark Zuckerberg bruges her af demonstranter under en protest uden for USAs Kongres i Washington, D.C. i april 2018. At »fikse Facebook« var netop, hvad Mark Zuckerberg har lovet at gøre i kølvandet på sager om selskabets omgang med brugerdata og brugen af det sociale medie til falske nyheder, spredning af hadytringer og forsøg på at påvirke bl.a. præsidentvalget i 2016. Aaron Bernstein / Reuters /

Hvis Facebook var et land, ville det være verdens mest befolkningsrige. Hver måned logger omkring 2,38 milliarder mennesker sig på det sociale medie, og 1,56 milliarder af dem gør det i snit hver dag. Det ville svare til, at flere end Kinas godt 1,4 milliarder indbyggere var på Facebook dagligt.

Føjer vi Facebooks satellitstater til – beskedtjenesterne Messenger og WhatsApp og billedtjenesten Instagram – taler vi om henholdsvis 1,3, 1,6 og 1 milliarder andre månedlige indbyggere i Imperiet Facebook.