Verden rundt stormer nethandlens vindere Amazon og Alibaba frem og tværer store som små detailkonkurrenter ud i deres voldsomme vækst.

Men det er ikke kun den almindelige detailhandel, der frygter mastodonterne fra USA og Kina. Også mærkevareproducenter som Adidas og Nike – der har været vant til kunne kontrollere, hvem der kan sælge deres varer og til hvilken pris – er utrygge.

Adidas tøver

Både Nike, Adidas og Bestseller har ellers været lorne ved et samarbejde med netkæmperne. I sommer overgav Nike sig og indledte et samarbejde med Amazon, efter Nikes varer alligevel havde fundet vej ind på handelsplatformen gennem tredjepartsforhandlere i en sådan grad, at sportsgiganten paradoksalt nok længe var et af de bedst sælgende mærker på Amazon.

Hos Adidas vil man stadig ikke handle med Amazon. Her investerer man i stedet massivt i egne salgskanaler.

»Vi vil hellere kannibalisere end selv blive kannibaliseret,« lød analysen i efteråret fra Adidas’ danske topchef Kasper Rørsted, der onsdag fremlagde regnskab for 2017, hvor kannibaliseringen indtil videre ser ud til at virke. Salget er gået frem med omkring 20 mia. kroner, hvilket svarer til en stigning på 15 pct. i forhold til 2016.


Også danske Bestseller holder sig indtil videre fra Amazon, selv om ejer Anders Holch Povlsen holder skarpt øje med udviklingen.
»Man ville være ret sej, hvis man sagde, at man ikke skal tage Amazon meget seriøst. Amazon er en maskine. De er længere fremme og tør tage nogle større chancer på længere sigt,« har Anders Holch Povlsen tidligere sagt.

I Kina voksede Eccos online-handel i 2017 med 82,9 pct., mens den i USA voksede med 11,9 pct.
Begge steder var der ifølge Steen Borgholm vækst både på Eccos egen webshop og på partnernes platforme. Og han frygter ikke, at samarbejdet med nettets giganter vil presse Ecco-priserne i bund, eller at virksomheden vil miste kontrollen med deres tilstedeværelse i cyberspace.

Digital og fysisk vækst

Mens Eccos online-handel i 2017 voksede 47 pct., måtte kædens 2.232 fysiske butikker »nøjes« med at levere en vækst på 17 pct.
På grund af den hårde konkurrence i markedet og fra nethandlen vil Ecco ifølge direktøren fortsat satse på de fysiske butikker i fremtiden – i hvert fald lidt endnu.

»Trafikken ind i butikkerne falder med tre-seks pct. om året. Men mange forbrugere laver research af produkterne online og kommer derefter i butikken – eller omvendt. Butikkernes rolle ændrer sig, så salgskanalerne skal hænge sammen. Derfor er det svært at forestille sig, at vi ikke har butiksnetværket,« siger direktøren.