Ecco-formand til ny topchef: Hold snuden i sporet

Familien bag milliardkoncernen Ecco har store forventninger til virksomhedens kommende topchef, Steen Borgholm. Den snart 42-årige finansdirektør skal ifølge formand og ejer Hanni Toosbuy Kasprzak forberede Ecco på en fremtid med globale og digitale udfordringer.

Hanni Toosbuy Kasprzak. Fold sammen
Læs mere

Der er store forventninger, men også en høj grad af tillid fra Eccos ejer og formand Hanni Toosbuy Kasprzak til den familieejede milliardvirksomheds nye administrerende direktør, Steen Borgholm. Hanni Toosbuy Kasprzak udtaler sig sjældent til medierne, men i et interview med Berlingske fortæller formanden, at familien primært har valgt Steen Borgholm som ny topchef, fordi han kender virksomheden indefra og har den rette personlighed.

»Vi ser af og til, at folk, der kommer udefra, har lidt svært ved at forstå os. Det forstår vi ikke selv er så svært. Men Steen har været hos os i 16 år, han kender Ecco ind og ud. Han har udviklet sig helt utrolig meget i de 16 år, han har været her. Den fælles historie, vi har, gør, at han forstår, hvad der er behov for,« siger Hanni Toosbuy Kasprzak, som overtog familiefirmaet efter sin far, Karl Toosbuy, der grundlagde Ecco i 1963. Det er hendes mand, Dieter Kasprzak, der de seneste 12 år har stået i spidsen for Ecco som administrerende direktør.

Men nu er det altså tid til at overlade tøjlerne til Steen Borgholm, som kom til Eccos finansafdeling i 2000, da han var midt i 20erne. Efter nogle år i Danmark, gik turen til Schweiz, hvor han arbejdede for Ecco i tre år. Fra 2006 var Borgholm i spidsen for Ecco i Canada, indtil han i 2010 rykkede til Hong Kong og blev ansvarlig for skoforretningen i Asien. Siden 2012 har han siddet med i Eccos absolutte top på hovedkontoret i Bredebro med Dieter Kasprzak som administrerende direktør. Men tiden var for 65-årige Dieter Kasprzak inde til et skifte.

»Ganske umiddelbart pegede min mand på Steen, da vi for noget tid siden talte om, at han var klar til et skifte. Steen har den rette personlighed til at være den, der tager over,« siger Hanni Toosbuy Kasprzak og uddyber:

»Nu har vi jo vores rødder i det sønderjyske, og vi vil gerne have, at der er en vis portion gåpåmod men også ydmyghed over for opgaven. Den synes jeg, Steen udviser på de områder, hvor det er vigtigt for mig.«

Steen Borgholm har dog tid til at vænne sig til tanken om at blive øverste chef i Ecco. Efter planen skal han udnævnes til Eccos administrerende direktør i forbindelse med bestyrelsesmødet og den efterfølgende general­forsamling i maj 2017.

Uforudsigelig fremtid

Steen Borgholm selv ser frem til forfremmelsen.

»Jeg er utrolig stolt og glad for den tillid, som familien og bestyrelsen har udvist. Jeg har været i Ecco i mange år, og derfor er det ekceptionelt stort for mig i endnu højere grad at kunne påvirke udviklingen fremadrettet,« siger han og peger i tråd med sin formand på den gode relation til familien bag Ecco som en afgørende faktor for forfremmelsen.

»Det er klart, at man i en familieejet virksomhed forholder sig til den relation og den tillid, der skal være fra familien til hele direktionen. Det er ikke bare tillid som sådan, men man skal også forstå hinanden og forstå, hvor familien gerne vil have virksom­heden hen,« siger han og tilføjer:

»Det er helt afgørende at kunne udleve det, som de som familie gerne vil med virksomheden.«

Steen Borgholms største opgave bliver at forberede Ecco til en fremtid, som måske mere end nogensinde er uforudsigelig. I hvert fald har udviklingen vist sig både mere global og digital end Eccos grundlægger Karl Toosbuy eller nogen anden i 1963 kunne forudse. Og det kræver tilpasning, også for en skoproducent.

»Vores verden er blevet så meget mere foranderlig, og vi kan ikke forudse, hvad der sker i morgen. Vi skal hele tiden være forberedte på, hvad der måtte komme. Det er for os alle sammen den store opgave, og det vil nu blive Steen, der er samlende omkring det. For mig er det vigtigt, at han holder snuden i sporet, og vi gør tingene fornuftigt, som vi har gjort hidtil,« lyder det fra Hanni Toosbuy Kasprzak.

»I dag kan man ikke bare lave gode sko, som så sælger sig selv. Vi arbejder så globalt, og der er helt andre udfordringer. Steen skal forberede Ecco på det, der kommer.«

Solgte for 9,5 mia. kr. i 2015

Helt skidt går det ikke. På trods af voldsom tilbagegang i salget i Rusland solgte Ecco i 2015 på verdensplan varer for 9,5 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på 7,4 pct. Den omsætning har Ecco fået et resultat før skat på næsten 1,4 mia. kr. ud af, hvilket er fire pct. bedre end året før. Eccos produkter sælges i 87 lande fra 3.300 Ecco-butikker og shop-in-shops og fra over 14.000 salgssteder verden over. Virksomheden beskæftiger mere end 19.000 ansatte.

Familien bag Ecco er god for omkring 14 mia. kr., men det kommende skift i ledelsen er ifølge Hanni Toosbuy Kasprzak ikke ensbetydende med, at familien er på vej til at trække sig længere væk fra Ecco.

»Nej, slet ikke. Vi har lige været til både bestyrelsesmøde og generalforsamling i dag, hvor næste generation er meget aktiv og nærværende. Så nej, slet ikke,« siger hun.

Dieter Kasprzak vil fremover have sit fokus rettet mod Eccos design- og produktudvikling. Han fortsætter i Eccos hoved­bestyrelse.