EBays stifter går ind i kampen mod »fake news«

En af den amerikanske teknologisektors mest aktive medieinvestorer er sjældent selv i medierne, men har for nyligt sat 100 millioner dollar i spil for at bekæmpe falske nyheder.

Grundlæggeren af netauktionshuset eBay, Pierre Omidyar, fik nærmest et chok, da han blev dollarmilliardær som 31-årig. Foto: Tim Shaffer Fold sammen
Læs mere

Der er noget mildt ironisk i, at Pierre Omidyar i de senere år er blevet en af teknologisektorens mest aktive medieinvestorer. Selv foretrækker han at operere langt under offentlighedens radar, og de færreste vil nok nikke genkendende til hans navn.

Men de fleste kender eBay. Det var den franskfødte iransk-amerikaner, der grundlagde netauktionshuset.

I dag beskæftiger han sig primært med filantropi i et krydsfelt mellem nonprofit og forprofit, hvor han både investerer og giver penge væk efter et højere mål om at støtte samfunds­gavnlige aktiviteter.

Det gælder især i mediesektoren, hvor han for nylig har lovet at give 100 millioner dollar til undersøgende journalistik og bekæmpelse af falske nyheder, blandt andet til gavn for International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), der stod bag afsløringen af de såkaldte Panama-papirer.

Tidligere har han også postet penge i netmediet The Intercept i samarbejde med blandt andre Glenn Greenwald, der sammen med whistlebloweren Edward Snowden stod bag de oprindelige afsløringer af den amerikanske efterretningstjenestes masseovervågning af privatpersoners mails, telefonsamtaler og internetageren.

Og da avisen Washington Post i 2013 gik i salgstanker, var det først Pierre Omidyar, man kontaktede. Som bekendt endte avisen med at blive solgt til en anden medieinteresseret techiværksætter, Amazon-stifteren Jeff Bezos.

Ligesom Bezos er den nu 49-årige Omidyar dog også stødt på kritik af sine aktiviteter i mediesektoren. Er de oprigtigt interesseret i uafhængige medier, eller kan de i sidste ende ikke undgå at gøre deres personlige indflydelse gældende? Og har techsektoren en vigtig rolle at spille i, hvordan fremtidens medier skal se ud - samt ikke mindst, hvordan de skal finansieres?

Det hjælper næppe, at Pierre Omidyar bag sit afslappede ydre har ry for at være fjern og konfliktsky. Selv erkender han, at han ofte er stødt på skepsis over for sin generelle tilgang til filantropi, der er skåret mere over en venturefondmodel end en traditionel velgørenhedsfond. Er han i virkeligheden mere interesseret i at tjene penge end at give dem væk?

»Forretningsfolk, der går ind i filantropi og nonprofit, har typisk den tanke, at de skal »give noget tilbage«. Det antyder jo, at da de arbejdede med forretninger, »tog de noget væk«. Den formodning har jeg søgt at udfordre,« skrev han i 2011 i et indlæg i Harvard Business Review.

Samme sted beskriver han den dag i september 1998, da eBay gik på børsen, som det øjeblik, hans indre filantrop blev født. Det var alt andet end en juhu-oplevelse pludselig som 31-årig at stå som dollarmilliardær og have råd til alt, han kunne drømme om. Det var alt andet end rart.

»Det var chokerende og fuldstændig uventet.«