Ebay foretager hidtil største investering i Den Blå Avis

Ebay investerer over en periode på fire år cirka 90 millioner kroner i Den Blå Avis og har hyret ny chef. Onlineplatformen DBA fungerer som koncernens globale mobillaboratorium.

»Dét, der sker på det danske marked, er måske det, der sker i Spanien om nogle år. Dermed kan DBA bidrage til at teste nogle ting af og være på forkant med forbrugeradfærd på mobilen,« siger chef i DBA Nikolaj Gjeding Larsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om købet af Den Blå Avis, DBA, har ført til et milliardtab for Ebay, er den amerikanske koncern i øjeblikket i gang med sit største investeringsprogram i den danske forretning siden overtagelsen i 2008.

I løbet af de sidste to år har Ebay investeret omkring 40 millioner kroner i at udvikle DBAs onlinesite og skruer nu yderligere op. Investeringsbudgettet for perioden 2014 og 2015 er blevet pumpet op til 50 millioner kroner, så der samlet er tale om 90 millioner kroner over en fireårig periode.

Manden, der skal jonglere millionerne, er 36-årige Nikolaj Gjeding Larsen, der siden begyndelsen af januar har siddet i chefstolen hos DBA. Han kender forretningen indefra, da han kommer fra en stilling som marketingchef i Ebay.

»Det er temmelig stort, at vi investerer så meget i nye aktiviteter. Vi synes selv, at det her er ret ambitiøst,« siger han i hans første interview i egenskab af chef for DBA til Berlingske Business.

Ser man på de finansielle resultater, kan det måske undre, at amerikanerne vælger at fortsætte strømmen af millioner mod deres danske forretning, der indtil videre har kostet dyrt. Indtjeningen har været udfordret de seneste år, og i 2012 måtte Ebay Denmark – der omfatter DBA og Bilbasen – nedskrive for 1,3 milliarder kroner.

Men ifølge Nikolaj Gjeding Larsen repræsenterer DBA en værdi for moderkoncernen, der rækker ud over de økonomiske resultater.

Danskerne er nemlig det folk i verden, der har været hurtigst til at tage mobilhandel til sig. Ifølge undersøgelser fra DR Medieforskning og Danmarks Statistik har seks ud af ti danskere adgang til nettet via mobiltelefonen. Det giver Danmarks største online-handelsplads en unik rolle som testcenter for det globale mobilmarked.

»Det, der sker på det danske marked, er måske det, der sker i Spanien om nogle år. Dermed kan DBA bidrage til at teste nogle ting af og være på forkant med forbrugeradfærd på mobilen. Så udover at DBA repræsenterer sin egen forretning, så er det også et laboratorium for resten af Ebay. De læringer, vi får, skal føres tilbage til Ebay,« siger Nikolaj Gjeding Larsen til Berlingske Business.

Allerede i dag anvender over halvdelen (54 procent) af brugerne mobilen, når de går på DBA. Det er en voldsom stigning fra 2012, hvor det kun var en femtedel. Nikolaj Gjeding Larsen forventer, at totalforretningen på onlinemarkedet om bare få år er rykket over på de mobile platforme – en udvikling, som DBA i høj grad selv er med til drive.

»Jeg ser, at der sker et udskillelsesløb lige nu mellem dem, der formår at flytte deres forretning over på mobil fra desktop og dem, der ikke gør. Og jeg tror, at vi kommer til at se nogle markedsandele skifte på grund af det her. Hvis man ikke formår at flytte sin model over, så bliver man tabt,« siger han.

Blandt andet derfor skal størstedelen af de nye investeringer bruges til at udvikle de mobile platforme. En af de vigtigste rettesnore i den proces er ifølge Nikolaj Gjeding Larsen enkelhed, og at brugerne skal igennem så få trin som muligt, når de gerne vil købe eller sælge varer via DBAs apps.

»Jo flere knapper, du skal trykke på, jo mindre gider folk. Man kender det måske fra, når man bliver mødt af et log in-vindue. Det er næsten det samme som at sige: skrid. Derfor har vi udviklet en app, der er så enkel, at man kan sælge en vare på 30 sekunder,« siger han til Berlingske Business.

Men selv om DBA altså arbejder aktivt med at forsøge at skubbe sine brugere over på de mobile platforme, repræsenterer udviklingen samtidig et dilemma for alle aktører i branchen.

Når brugerne rykker over på mobilen, er det nemlig kun en brøkdel af reklamekronerne, der flytter med. Annoncørerne er tilbageholdende med at bruge penge på det forholdsvis uudforskede marked. Derfor er én af Nikolaj Gjedings opgaver at finde en måde at tjene penge på de mobile platforme, der kan bruges herhjemme og i resten af Europa.

»Det er en reel udfordring at få annonceringsmodellen til at hænge sammen på mobile platforme i samme hastighed, som vi flytter kunderne. Vi tester nogle formater af, og så har vi en dialog med annoncørerne omkring det,« siger Nikolaj Gjeding Larsen.

En gruppe af brugere, som DBA håber, kan være med til at øge omsætningen og indtjeningen fremover, er børnefamilier og yngre kvinder. Derfor går en del af det nye investeringsprogram ud på at redesigne DBA og give siden et lidt mindre maskulint udseende. Det indebærer også et samarbejde med bloggere, der skal skrive indlæg om mode eller boligindretning med udgangspunkt i ting, de har fundet på DBA.

»Vi ser en trend, som går på, at de unge veluddannede kvinder er meget optaget af at have både tøj og indretning, som er mere personligt og har en historie. Det er et område, som vi mener, at vi kan gøre os gældende på, fordi vi har mange skæve ting, lige fra gamle zebraskind til 50er-møbler. Det er et punkt, hvor DBA er unik, og det vil vi gerne være bedre til at bringe i spil.

Taktikken har allerede haft en effekt. Andelen af annoncer, der bliver oprettet af kvinder, er øget fra 30 procent i 2008 til 60 procent i 2014.