Easyjet vil reducere CO2-udledning med hybridfly

Lavprisselskabet easyJet vil tage et nyt brintbrændstof-system i brug, der vil reducere selskabets fly CO2-udledning med syv procent over de næste fem år.

EasyJet vil reducere udledningen af CO2. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALESSANDRO BIANCHI

Ikke sjældent falder snakken på fly og den øgede trafik med samme, når den globale CO2-udledning debatteres.

For flyene er nogle miljø-grisebasser, og det har tidligere været opgjort, at luftfarten alene tegner sig for tre procent af den globale CO2-udledning. Flyselskaberne er de seneste år kommet under politisk pres for at sænke udledningen, og nu melder det britiske lavselskab, easyJet, sig på banen med deres bud på, hvordan det kan gøres.

Således vil selskabet i løbet af det kommende år teste et hybridfly med et brintbrændstofcelle, der vil blive opbevaret i flyets bagagerum, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Herfra vil cellen kunne fange energi ved landing, de kan bruges til at oplade letvægtsbatterier i systemet. Derudover vil solceller på skroget af flyet kunne genoplade batterierne under flyvningen.

Den optjente energi kan bruges til at køre på landingsbanen uden at tænde motorerne, og den lille tur har stor betydning for et selskab, der primært gør sig på de korte ruter. Fire procent af selskabets årlige forbrug af brændstof relaterer sig til kørsel på landingsbanen.

»Hos easyJet arbejder vi altid med nye digitale og polytekniske teknologier på tværs af flyselskabet. Planen om et hybridfly er både en vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører om at fortsætte med at finde på nye måder at reducere CO2-fudslippet på,« siger easyJets adm. direktør, Carolyn McCall, i en skriftlig kommentar.

EasyJet har en ambition om at reducere sit samlede CO2-forbrug med syv procent over de næste fem år.