Easyjet forudser konkurrence fra nye lavprisselskaber

Easyjet, der er blandt de største lavprisoperatører på de kortere distancer i Europa, forudser, at de store traditionsrige selskaber vil fortsætte med at skære i kapaciteten på deres uprofitable korte ruter.

Ifølge Easyjet tjener de store traditionelle selskaber hovedparten af deres penge på langdistanceruterne, mens lavprisselskaberne tegner sig for hovedparten af de penge, der tjenes på de kortere europæiske ruter. Fold sammen
Læs mere
Foto: JACQUES DEMARTHON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til gengæld regner selskabet med øget konkurrence fra de nye lavprisselskaber, som vil ekspandere.

Det fremgår af årsregnskabet fra Easyjet, der dog regner med at kunne modstå presset.

- Mens det ikke er sandsynligt, at de gunstige kapacitetsomgivelser vil fortsætte på kort sigt, vil der fortsat være indskrænkninger hos de mindre effektive flyselskaber og derfor muligheder for Easyjet til at forsætte med at tage profitable andele på sine kernemarkeder, skriver flyselskabet i årsregnskabet.

Blandt de mindre lavprisselskaber, som har mange fly i ordre, og som er begyndt at ekspandere uden for deres traditionelle baser, nævner Easyjet Norwegian, Vueling og Wizz som eksempler.

Easyjet mener dog at have en konkurrencemæssig fordel som følge af selskabets adgang til slots i vigtige overbelastede lufthavne, som har taget år at opbygge, og som er svære at kopiere. Easyjet kan som følge af et varemærke, der er i hele Europa, også opnå en høj belægning i begge retninger, lyder det.

Ifølge Easyjet tjener de store traditionelle selskaber hovedparten af deres penge på langdistanceruterne, mens lavprisselskaberne tegner sig for hovedparten af de penge, der tjenes på de kortere europæiske ruter. De store traditionsrige flyselskaber forsøger dog at restrukturere omkostningsbasen for at blive mere konkurrencedygtige, ligesom de overfører trafik til datterselskaber med lavere omkostninger.