E-supermarked sætter ind med hurtig levering

Online-supermarkedet Nemlig.com står ikke tilbage for samarbejdet mellem Coop og Post Danmark, der blev lanceret for en måned siden. De slår igen med bestilling og levering samme dag. Det er bare første skridt, lyder det fra Nemlig.com.

Nemlig.com investerer massivt i logistik og leverer dagligvarer samme dag som bestilling. Vi besøger Nemlig.coms lager Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Det leder tankerne hen på en udvidet version af Buster Oregon Mortensen som købmandsbud i filmen »Busters Verden«, men købmandsbuddet anno 2014 hedder Stefan Plenge.

Han kan ikke trylle, men han har store drømme om at få danskerne til at handle dagligvarer på nettet, og nu tager han med Nemlig.com et skridt nærmere en realisering af drømmen. I fremtiden er det muligt at få sine dagligvarer leveret samme dag, som de er bestilt, og dermed skruer Nemlig.com op for fleksibiliten, som ellers har været forbeholdt de fysiske butikker.

»Vi er ikke et sekund i tvivl om, at det er det, der skal til, hvis man skal være et reelt alternativ til det almindelige supermarked. Indtil nu har de fysiske supermarkeder kunnet løse kundernes behov hurtigere, end online. Det slutter nu,« siger Stefan Plenge.

Økonomisk stærk partner

For en måned siden præsenterede dagligvarekoncernen Coop et samarbejde med Post Danmark, som giver forbrugerne mulighed for at få dagligvarer sendt med posten, men der er stadig en til to dages leveringstid. Sådan har det også hidtil været hos Nemlig.com, hvor kunderne har skullet tænke dagligvareindkøbene en dag forud, når de handlede på internettet.

Men Nemlig.com har fået logistiske muskler til at håndtere levering samme dag, hvis man bestiller sine varer inden kl. 12. Det skyldes primært partnerskabet med en af Danmarks rigeste, Bestseller-ejer og aktiv investor i e-commerce Anders Holch Povlsen. I januar købte modedirektøren 49 procent af Nemlig.com, og med en investor af den kaliber er det nu muligt at iværksætte det tiltag, som egentlig var en del af planen fra starten.

»De første tre måneder af Nemligs levetid, havde vi bestilling og levering samme dag, men vi fjernede det, for det er noget, der sætter organisationen sindssygt under pres,« siger Stefan Plenge, som selv etablerede Nemlig.com for fire år siden.

Det var en streg i regningen for Stefan Plenge, at han måtte opgive at levere varer samme dag som bestilling, men i dag består Nemlig.com af 400 medarbejdere, og organisationen er ifølge stifteren klar til at håndtere den ekstra fleksibilitet, forbrugerne kræver. Netop den hurtige levering er en markant fordel for Nemlig.com, vurderer Bruno Christensen, som har fulgt dagligvaremarkedet gennem 30 år.

»Det er med til at gøre det langt mere attraktivt, og det er en klar konkurrencemæssig fordel,« siger Bruno Christensen.

Han tilføjer, at danskerne qua et ekstremt tæt butiksnet på dagligvaremarkedet er vant til at kunne handle dagligvarer, mere eller mindre når det passer dem.

»Hvis man kan bestille om morgenen og få leveret inden fyraften, så begynder det at blive interessant at handle på nettet. Dagligvarer er her og nu og ikke noget, forbrugerne går og tænker over i længere tid,« siger Bruno Christensen.

En ud af tre kunder ønsker strakslevering

Nemlig.com har over de seneste 12 uger testet kundernes interesse for bestilling og levering samme dag, og 30 procent af kunderne benyttede sig af tilbuddet. Forventningen er, at 50 procent af kunderne vil benytte sig af tilbuddet, som lanceres i dag, lørdag.

»Med den robusthed, vi har i dag, er jeg ikke i tvivl om, at vi kan ride stormen af, hvis det viser sig, at alle vores kunder pludselig handler på den måde,« siger Stefan Plenge.

Dagligvaremarkedet online i Danmark udgør dog stadig en meget lille andel af det danske dagligvaremarked på over en 100 milliarder kroner, men de to ejere af Nemlig.com tror insisterende på, at det kommer til at ændre sig i takt med forbrugernes ændrede digitale adfærd. Anders Holch Povlsen har tidligere sagt til Berlingske Business, at han ikke er imponeret over dagligvaremarkedets aktører udi e-handel.

»Jeg er imponeret over, at de tilsyneladende tager sig så god tid, for jeg tror ikke, man sådan bare lige kan trykke på en knap, når man synes, markedet er kommet til en,« sagde Anders Holch Povlsen dengang. Det lader til, at storinvestoren er i gang med at trykke på nogle centrale knapper.

»Det er solide investeringer, og det ville vi slet ikke have haft mulighed for, hvis ikke Anders (Holch Povlsen, red.) var med,« siger Stefan Plenge, som varsler endnu flere tiltag i løbet af efteråret. Det kunne meget vel være en udrulning af Nemlig.com i hele landet. Nemlig.com leverer indtil videre kun i København og områder på Sjælland.

Mens både Coop og Dansk Supermarked med milliardomsætninger er gigantiske spillere ved siden af Nemlig.com, har det digitale supermarked den fordel, at Anders Holch Povlsens investering i forretningen har et langsigtet perspektiv. Med andre ord bliver der investeret i Nemlig.com uden et krav om, at der skal tjenes penge foreløbig.

Hvor mange millioner, der samlet er investeret i de kommende tiltag, vil ejerne ikke ud med. Men der er ingen tvivl om, at det er et signifikant millionbeløb.