E-marketing steget 100 procent i Tyskland og Holland

Desuden er tyskerne og hollænderne bedre til at åbne deres B2B e-mail end danskerne. Forklaringen er, vores nabolande mod syd i mange år har arbejdet med e-mail marketing på lige fod med andre marketingsaktiviteter.

Tyskerne og hollænderne er bedre til at åbne deres B2B e-mail end danskerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
I Tyskland og Holland er antallet af B2B e-mails steget med omkring 100 procent de seneste 6 måneder blandt kernekunderne hos det dansk softwarehus Zoomio, der udvikler platformen Zoomio til e-marketing.

Og selv om tyskerne og hollænderne får væsentlig flere e-mails, er åbningsraten stort set uændret på 36 procent. Faktisk ligger åbningsraten på de tyske og hollandske udsendelser 3 procent højere end i Danmark.

"Det betyder, at de i Tyskland og Holland har ca.10 procent større effekt ved at benytte e-mail marketing," siger adm. direktør Per John Jensen, Zoomio.

Hvorfor er effektiviteten større i Tyskland og i Holland sammenlignet med Danmark?

"Årsagen til den højere effektivitet kan være vanskelig at vurdere, men det er et faktum, at vores nabolande mod syd de sidste mange år har håndteret e-mail marketing på lige fod – altså ligeværdigt - med andre marketingaktiviteter," siger han og uddyber:

"I Danmark begyndte virksomhederne først at se mulighederne i e-mail marketing for et års tid siden, og det er uden tvivl en årsag, som er medvirkende til, at vi også ser en lavere effekt i Danmark."

Til sammenligning er antallet af udsendte B2B e-mails steget med omkring 20 procent inden for det seneste halve år i Danmark.

Se udviklingen i udsendte B2B-mail, åbningsrater og responsrater