E-kunder revser SuperBest

Som den første af de store dagligvarebutikker på nettet har SuperBest oplevet imponerende vækstrater, siden lanceringen november 2009. Men nogle kunder oplever dårlig service og sågar gamle varer, skriver FoodCulture.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det startede godt med punktlige leverancer, som blev sms´et inden ankomst. Senere missede kommunikationen, og familien Rosted oplevede at få varer helt op til en time før midnat.

"Hele ideen med at købe dagligvarer over nettet er at spare tid. Derfor er det ret afgørende, at leveringen sker til den aftalte tid, og at der ikke mangler vigtige basisvarer, for så skal man jo alligevel ud og køre," siger Thomas Rosted, som var en af de første, der handlede i SuperBests netbutik.

Han oplevede også, at de varer han fik, var for gamle, mens andre kunder på trustpilot.dk har anmeldt, at de stadig venter på at få udbetalt tilgodehavender, og endnu ikke er blevet kontaktet af SuperBests kundeservice.

Dyrt at fejle Supermarkedet gik online november 2009 og er pt. den største dagligvarehandel på nettet med ugentlige vækstrater på 12 pct. Og konceptet får da også positive bemærkninger med fra brugerne på trustpilot.dk.

Dem skal der ifølge chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen, også være klart flest af, hvis nethandel med dagligvarer skal kunne få succes. - Der er to afgørende ting for, at man kommer igen som kunde. Kvaliteten af varerne skal være i orden og så skal de leveres på det aftalte tidspunkt. Fungerer det ikke, så finder man et andet sted at handle, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen.

SuperBests sager omkring ompakningen af kød har også haft indirekte betydning for væksten i e-handlen. SuperBest har mistet betydelige markedsandele på salg af kød. Data fra GfK viser, at deres markedsandel på kød er faldet fra 18 pct. i første kvartal 2009 til knap 13 pct. i første kvartal 2010. Særligt er salget af hakket oksekød faldet, siger Klaus Jørgensen.

SuperBest tager kritikken til efterretning og siger, at det kun er et fåtal af de ca. 30.000 gennemførte e-handler, som har været behæftet med fejl. - Vi kan stadig mærke kødsagen, men det går den rigtige vej nu. Der har været et par begynderfejl i kundeservicen, men de skulle være rettet nu. Netbutikken er et helt nyt forretningsområde, som vi forventer os meget af i fremtiden, siger Frank Sørensen, direktør i SuperBest.