E-handel på mobilen rykker for alvor

E-handlen skal følge kunderne over på den mobile platform. Men skærmen gør knuder, og succes kræver ekstra brugervenlighed og effektivitet.

Smartphonens betydning understreges af to nye grundlæggende funktioner, som i disse år er under udvikling. Den ene er betalingsløsninger, mens det andet er lokation, hvor det er muligt at følge og kommunikere med brugeren ud fra dennes fysiske placering.
Læs mere
Fold sammen

Smartphonen er for længst blevet hverdagens digitale omdrejningspunkt, men når det gælder e-handel, er der stadig meget at gøre.

Det siger Benjamin Gundgaard, der tidligere har skrevet en bog om e-handel og nu arbejder på en om mobil e-handel, hvor han har foretaget en global undersøgelse af de bedste løsninger. Resultatet er overraskende.

»Der findes reelt endnu ikke nogen »best practice«-løsning inden for mobil e-handel. Selv hos store spillere som Amazon synes det stadig at være i en tidlig fase,« siger Benjamin Gundgaard.

Årsagen til den langsomme udvikling er yderst håndfast: Den betydeligt mindre skærm. Funktionaliteten bliver en helt anden, når fladen er mellem fire og fem tommer. Det gælder specielt for e-handel, der byder på flere interaktioner med brugeren, end hvis det var en nyhedsside eller Facebook.

»Udfordringen handler både om teknologi og design. Det hele skal bygges op på en anden måde, så brugeren får en nem og flydende oplevelse. Det er for eksempel ikke tilfældet hos Amazon, hvor jeg skal »scrolle« 27 sider for at finde et produktudvalg af jeans,« fortæller Benjamin Gundgaard.

Konsekvensen er, at man mister kunderne på mobilen. Omkring hver tredje bruger ryger af i svinget, fordi funktionerne er uforståelige eller for besværlige.

Disse besværligheder har fået mange virksomheder til nedprioritere den mobile platform, men for et halvt år siden reagerede en af internettets supermagter. Google straffede hjemmesider, der var tilrettet mobilskærmen, ved at placere dem langt nede i søgeresultaterne. På det tidspunkt var omkring halvdelen af danske hjemmesider i farezonen, skrev it-mediet Version2.

Ikke desto mindre står den mobile platform over for noget af et gennembrud i denne tid, og det skyldes kunderne, hvor smartphonen fortsætter med at vinde i betydning. mener Benjamin Gundgaard.

»Nogle steder er 25 procent af sig selv rykket over på mobilen, og det er en chance, virksomheder skal gribe, ellers er der andre, som tager over,« siger han.

App versus hjemmeside

Hvordan kommer man så i gang? En af de første ting, der skal besluttes for den mobile platform, er: Hjemmeside eller app? Det vil sige en side, som findes via telefonens webbrowser, eller en separat app, der downloades og installeres. Hjemmesiden er nemt tilgængelig, også når der søges på produkter, hvilket typisk vil foregå i browser. Med en app får man til gengæld mere kontrol over brugeren og flere funktionaliteter, men det kræver, at brugeren i første omgang i det hele taget downloader appen.

Ifølge Benjamin Gundgaard kommer det an på forretningen:

»Apps er gode til konkrete formål som Endomondo (en app til motion, red.). Det er straks sværere, hvis det er til et bredt formål som en butik. Det kræver, at du har en stor omsætning og dermed et massivt kundeunderlag. Det kan også give mening for virksomheden, hvis kundekontakten er hyppig, for eksempel for et supermarked. Men du downloader jo ikke en app for at bestille en rejse med Norwegian.«

Dertil den ikke uvæsentlige detalje, at en app til for eksempel iPhone betyder, at en del af indtjeningen går til Apple, der også har ultimativ kontrol over appens eksistens.

Smartphonens betydning understreges af to nye grundlæggende funktioner, som i disse år er under udvikling. Den ene er betalingsløsninger, hvor smartphonen hastigt er på vej til at overflødiggøre tegnebogen. Mobile Pay har været en bragende succes, og forude venter endnu flere løsninger.

Det andet udviklingsområde er lokation, hvor det er muligt at følge og kommunikere med brugeren ud fra dennes fysiske placering. Det kan udnyttes til skræddersyede tilbud, serviceoplysninger og meget andet. Den mobile revolution er ikke overstået. Den er knap startet.