E-faktura nemmere med fælles register

E-faktura. Netop nu kæmper mange virksomheder med at få styr på EAN-numre til de elektroniske fakturaer. Men i fremtiden vil numrene være tilgængelige på et fælles e-handelsregister og dermed spare virksomhederne for ekstra arbejde.

Kommunalreformen har trukket mange udfordringer med sig. Netop nu står alle de virksomheder, der handler med det offentlige, overfor at sikre sig, at deres elektroniske fakturaer kommer frem til den rette kunde.

Den elektroniske adresse, de såkaldte EAN-numre, er nemlig i 15 procent af tilfældene blevet ændret eller lukket, hvilket har medført ekstra arbejde til virksomhederne, når nye numre skal findes.

- Det største problem med elektronisk handel er at finde ud af, hvem samhandelspartneren er, og hvor regningen skal sendes hen. Det vil vi komme til livs med det nye register, forklarer Christian Lanng, der er leder ved Center for Serviceorienteret Arkitektur, som ligger under IT- og Telestyrelsen.

e-handelsregisterCentret står bag et register, der får det fængende navn UDDI-registret. Det skal gøre information om offentlige såvel som private virksomheder mere tilgængeligt end i dag. Christian Lanng beskriver det som et nationalt fælles e-handelsregister, som skal binde de to sektorer mere sammen.

Initiativet bliver godt modtaget af de virksomheder, der er afhængige af samhandlen med offentlige institutioner og myndigheder. Bedre sent end aldrig, lyder meldingen.

- Det vil være en stor lettelse, at vi fremover får adgang til et centralt register med informationer om offentlige virksomheder. I dag bruger vi rigtig meget tid på at finde EAN-numrene på en række forskellige hjemmesider og i sidste ende ringe rundt, hvis vi ikke kan finde informationerne, forklarer Solbjerg Bisgaard, der er direktør for Simi A/S, som sælger rengøringsmidler til det offentlige.

I god ro og ordenSelvom man fra myndighedernes side har forudset, at der ved udrulningen af den nye strukturreform vil opstå vanskeligheder i forbindelse med ændret EAN-numre, har man alligevel ventet med at åbne dørerne op for registret til engang i løbet af efteråret 2007.

- Vi må klare udfordringen med ændrede EAN-numre så godt vi kan med informationsarbejde.

- Det nye registre skal køres ind i god ro og orden. Det var en skarp overgang, da faktureringen blev elektronisk i 2005, og det gav rigtig mange udfordringer. Nu tager vi det mere i faser, forklarer Christian Lanng.

Fra april vil de første virksomheder blive lukket ind i registret og i de følgende måneder kører systemet som et forsøg.

Først i efteråret regner Center for Serviceorienteret Arkitektur, at der er adgang for alle virksomheder.