E-boks lukker 500.000 brugeres NemID-smuthul

500.000 danskere logger hver måned på e-Boks uden NemID. Fra november er det ikke længere en mulighed, hvis man vil læse dokumenter fra det offentlige.

Fra november må danskerne have deres Nem-ID frem, hvis de vil læse papirer fra det offentlige gennem E-Boks. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig

Det skriver Version2.dk

Fra 1. november 2013 er der ingen vej om at bruge NemID, hvis du skal læse dokumenter og breve fra offentlige i din e-Boks. Hidtil har det været muligt at se offentlige breve i e-Boks gennem login via netbank, hvor flere banker stadig tilbyder en NemID-fri login-løsning med pinkode, men fra november er dette altså ikke længere muligt..

Det skriver e-Boks på sin hjemmeside.

Det vil stadigvæk være muligt at logge på e-boks uden NemID, men man vil ikke kunne læse sine dokumenter fra det offentlige. De vil figurere med en lille hængelås på - som man kan låse op ved at logge på med NemID.

e-Boks fungerer for brugeren som ét system, men er i virkeligheden en sammenfletning af e-Boks, der bruges af private virksomheder og Digital Post (tidligere kaldet Dokumentboks), der er det offentliges løsning til sikker, digital kommunikation med borgerne.

Smuthul til halv million danskere

I dag er der flere mulighed for at logge på løsningen. Enten kan man logge direkte på e-boks med NemID eller forgængeren Digital Signatur, eller kan man komme på e-boks via login til sin netbank, hvor nogle banker stadig tilbyder login med en pinkode parallelt med NemID-login. Det er altså den sidstnævnte login-vej, der bliver lukket, selvom den er ganske populær:

»Vi har en halv million brugere hver måned, der logger på e-boks uden NemID«, siger nordic communications & marketing director hos e-boks, Susane Søndahl Wolff til Version2.

Men det smuthul lukkes altså fra den første november. I hvert fald hvis man vil læse post fra det offentlige.

Nemmere hvis alle bruger det samme

Ændringen sker efter ordre fra Digitaliseringsstyrelsen, og ifølge den er det i både borgernes og det offentliges interesse.

»Det gør det dels nemmere for brugerne. Men samtidig bliver det også nemmere for det offentlige at udvikle nye digitale løsninger, når myndighederne kan forlade sig på, at næsten alle virksomheder og borgere har NemID «, skriver Digitaliseringsstyrelsen i en mail til Version2.