E-bøger truer forlagene

Den hastige udbredelse af elektroniske boglæsere og e-bøger kan blive et problem for forlagene, hvis de forsøger at spænde ben for udviklingen, mener analytiker. Forlagene vil dog ikke forsøge at bestemme over kunderne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kindle 2, Sony Reader, Barnes & Nobles Nook og læssevis af andre såkaldte e-boglæsere står over for at ramme det danske marked de kommende år, og det vil vende op og ned på forlagsbranchen og den forretningsmodel, der har været dominerende i hundredevis af år. Vinderne bliver dem, der forstår at tilpasse sig og skabe værdi i den nye verden – og ikke dem, der gentager musikbranchens fejl.

Sådan lyder skudsmålet fra analysechef hos IT-analysehuset IDC, Per Andersen, der har iagttaget en altopslugende digitalisering skylle ind over både mediebranchen og musikbranchen – og fra i mandags også ind over bogbranchen.

E-bøgerne kommer

Der skete nemlig det, der har været ventet længe, og som på længere sigt fundamentalt vil forandre den måde, vi bruger bøger på i fremtiden, da den store internetbaserede boghandler begyndte at sende de første af selskabets Kindles til kunder i Danmark, der ellers hidtil har været et amerikansk fænomen.

Amazons Kindle 2 er den foreløbig mest omtalte af en hel række forskellige e-bøger, der allesammen er stort set ens og baseret på samme teknologi; nemlig skærmteknologien E-ink, der kan få tekst til at stå skarpere end end blæk på papir. Selve e-boglæseren har nogenlunde størrelse som en bog, blot er den millimetertynd og vejer kun ganske få gram og kan rumme tusindevis af e-bøger.

Flere af modellerne kan tilmed købe bøger direkte i online-boghandlere og hente dem via mobilnettet. Dén udvikling ligner noget, der er set før: Da iPoden gjorde MP3-afspillere til hvermandseje var det ikke musikbranchen, der pressede på for de nye forretningsmodeller. Tværtimod var pladeselskaberne bekymrede for digitalt salg af musik som MP3 via nettet – og gjorde stort set intet for at tilpasse sig den nye situation. Det gav plads til, at helt nye spillere som Napster, Apple, TDC og Nokia pludselig kunne sætte sig på markedspladserne og gøre sig selv til musikforbrugernes omdrejningspunkt. Og pludselig kunne alle og enhver leje et lydstudie, indspille noget musik og udgive det til tusindevis af købere helt uden om pladeselskaberne.

Samme ting kan nu ramme forlagene

»Den værdi, forlagene kunne tilføre, var dels at øge kvaliteten af bøgerne, men også at trykke, distribuere og markedsføre dem. Med e-bøgerne kan alle producere og distribuere bøger, og derfor har forlagene hængt i bremsen og ikke brudt sig om udviklingen. Men det er hævet over en enhver tvivl, at e-bøgerne fundamentalt vil ændre branchen,« siger Per Andersen.

Han understreger dog, at den trykte bog også vil leve i fremtiden, ligesom at forlagene også fremadrettet vil have en eksistensberettigelse.

Skærmproducent vinder

Umiddelbart er den største vinder af udviklingen selskabet E-ink, der leverer skærmteknologi til næsten alle e-boglæserne. Ingen har det fulde overblik over, hvor stort markedet for e-boglæsere er, men E-ink, har ifølge Financial Times forøget deres omsætning med 250 procent til nu 96 mio. dollar på cirka ni måneder. Samme avis vurderer, at der i år vil blive produceret fem millioner e-boglæsere i verden, hvilket næste år vil fordobles til 10 millioner. Men det kan blive meget større, efterhånden som nye modeller begynder at dryppe ind.

Blandt andet har Asus, selskabet bag den berømte mikro-pc Eee, lanceret en model, og vedholdende rygter forlyder, at Apple også er på vej med en art medielæser og bogsalg i iTunes Store. Sidstnævntes indtog i et marked har før fået det til at eksplodere.

Allerede nu flyder nettet af engelsksproget litteratur. Barnes & Noble angiver at have over en million e-bøger til salg, og Google er i fuld færd med at digitalisere millioner af bøger, som alle kan hente helt gratis.

Sjælden i Danmark

Herhjemme er det dog et uhyre sjældent syn at se en e-boglæser, og hverken forlag eller boghandlere har presset på for at få danskerne til at opdage dem. Bannerførerne har været de små, internetbaserede foretagender ebog.dk og saxo.com, men her er udvalget sparsomt, og hverken Amazons Kindle-netbutik eller Barnes & Nobles e-bogsbutik har dansksprogede udgivelser på hylderne.

Men ifølge Marie Svane, der er direktør i forlagenes brancheforening, Forlæggerforeningen, er forlagene i høj grad opmærksomme på, hvad der sker på e-bogfronten og på, hvad der er sket i andre brancher, da digitaliseringen kom rullende.

»Der er ingen tvivl om, at de store vindere i alt det her er forbrugerne, og der er en enorm opmærksomhed på, at det er forbrugerne, det handler om, og at man ikke må blive uvenner med forbrugerne om, hvordan de skal have lov at købe bøger,« siger hun.

Selv om der er langt mellem de store danske e-bogssatsninger, er det ikke ensbetydende med, at der ikke sker noget. Rundt om i branchen er der flere initiativer i gang, men udviklingen er præget af, at e-bogen i Danmark ikke har fået noget folkeligt gennembrud. Endnu.

Bundles på vej ud

»Det er på skønlitteratur-siden, at interessen samler sig om Kindlen, og her handler det om, hvordan man i fremtiden skal finansiere at fremskaffe indhold. I dag er selve det at trykke og distribuere bøger kun en mindre del af omkostningerne, mens indhold, markedsføring og lignende er meget dyrt for forlagene. Og det skal jo finansieres på en eller anden måde.«

Endnu er markedet præget af en bundling mellem e-boglæser og e-boghandler, hvor man ikke kan vælge en anden boghandler end den, ens Kindle eller Nook blev leveret med. Men det er ifølge Per Andersen IDC et udtryk for et umodent marked og vil med tiden blive blødt op. Det ændrer dog ikke på, at forfattere allerede i den meget nære fremtid vil kunne producere, udgive og sælge bøger helt uden om forlagene.