Dyster profeti for Mærsk og konkurrenterne

Netop som den traditionelle højsæson for containerfragt står for døren, har det anerkendte shippinganalysehus Drewry udsendt en uhørt dyster prognose for containerrederierne, der spås store underskud i år.

Meget tyder på, at Maersk Line og konkurrenterne må kigge langt efter de bedre fragtrater i højsæsonen, der skulle sikre en tilfredsstillende indtjening i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: pressefoto Mærsk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter et overraskende stærkt første kvartal for Maersk Line er det gået markant nedad bakke i andet kvartal, hvor raterne for containerfragt er faldet til så lave niveauer, at det er tvivlsomt, om overhovedet nogen containerrederier sejler med overskud.

Containerrederierne har dog sat deres lid til en markant bedring i fragtraterne i tredje og fjerde kvartal, der traditionelt er gode kvartaler, hvor butikkerne i Europa og USA begynder at hente store mængder varer hjem fra Asien til juletiden.

Men den ventede bedring kan rederierne skyde en hvid pind efter - ifølge Drewrys kvartalsrapport Container Forecaster.

Kæmpe ratefald i 2011

Drewry forudser, at den manglende disciplin til at holde igen med kapacitetsforøgelser vil medføre et samlet ratefald i år på 21 procent på de afgørende farter fra øst mod vest. I den forrige prognose fra april ventede Drewry "kun" et ratefald på 13 procent.

Problemet er, at rederierne - dog ikke Maersk Line - i år har modtaget mange af de helt store skibe med plads til mere end 13.000 containere, som straks er blevet sat ind på ruterne fra Asien til Europa, der også er de klart vigtigste for Maersk Line.

Samtidig er stort set alle de skibe, som blev lagt op under krisen, sendt tilbage i søen, hvilket yderligere har løftet kapaciteten og dermed gjort kløften mellem udbud og efterspørgsel endnu større.

Kan ikke fylde skibe op

Det går ellers nogenlunde med efterspørgslen. Drewry venter en vækst på otte procent i de globale mængder i år til trods for den økonomiske afmatning i Europa og USA, men det er altså langt fra nok til at følge med væksten i den udbudte kapacitet.

Derfor sejler rederierne i snit kun med en udnyttelse på 80-85 procent, og kampen for at få skibene fyldt op medfører priskrig blandt containerrederierne og dermed et helt uholdbart rateniveau.

Den nuværende krise adskiller sig ifølge Drewry dermed markant fra krisen i 2009. Dengang var efterspørgslen i frit fald, hvilket gav blødende bundlinjer, men nu er det altså rederiernes egen manglende disciplin, der er årsagen til hovedpinen.

Sidste uges opgørelse fra Shanghai Containerized Freight Index viste da også endnu et fald i raterne til blot 845 dollar for fragt af en container fra Shanghai til Europa - et rateniveau, hvor der sejles med stort underskud, da alene brændstofudgifterne hurtigt runder 750 dollar per container.

Kunder nægter at betale tillæg

Den markante overkapacitet betyder også, at rederierne har udskudt deres højsæsonstillæg, da kunderne ganske enkelt ikke vil betale, da fragten blot kan sendes med et andet rederi.

Den eneste løsning er ifølge Drewry, hvis rederierne indser, at de er nødt til at lægge nogle flere skibe op igen, men det tvivler analysehuset alvorligt på. Derfor ventes containerrederierne at få et markant samlet underskud i år.

Mærsk er noget for sig selv

I første kvartal viste Maersk Line dog, at rederiet er langt mere omkostningseffektivt end konkurrenterne, og containeraktiviteterne landede et overraskende stort overskud på 2,4 milliarder kroner.

Samtidig slog A.P. Møller - Mærsk fast, at man venter et tilfredsstillende resultat for containeraktiviteterne i år, hvilket som minimum vil sige et afkast af den investerede kapital på otte procent, svarende til minimum syv milliarder kroner.

Med den overraskende negative udvikling i andet kvartal og den dårlige start på højsæsonen kan det blive svært for Mærsk at leve op til, men topchef Nils Smedegaard Andersen har talrige gange understreget, at man ikke kan bruge sporraterne ud af Shanghai som pejlemærke for Maersk Line, der typisk opnår bedre rater end konkurrenterne.

A.P Møller - Mærsk-aktierne er i takt med den dårlige rateudvikling i andet kvartal faldet til under 44.000 kr. fra 54.000 tilbage i februar.

Sidste uges bestilling af yderligere ti gigantskibe, der leveres i 2014 og 2015, understreger dog, at A.P Møller - Mærsk i den grad tror på containermarkedet på den lange bane, selv om der i øjeblikket er høj bølgegang.