Dyre nætter satte skub i hotelplaner

Skyhøje priser på tag over hovedet tændte nye forretningsideer for Jonas Schwarz Lausten, der i dag er medejer af to hoteller i Nigerias hovedstad, Abuja.

Jonas Schwarz Laustens erfaringer med hotelvirksomhed i Nigeria anvender han som rådgiver for andre iværksættere, der ønsker at etablere sig i Afrika. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lidt som at stikke fingeren i jorden. Og så slynge et tal ud for, hvad bygningen skal koste i dag. Hvor prisen er fem millioner dollar mandag, får ejeren måske lyst til at sælge den til syv millioner dollar dagen efter i stedet.

Midt i den virkelighed begyndte nye forretningsområder at tegne sig i tankerne, da det danske firma Seismonaut gav sig ud i at etablere en afdeling af deres forretning i Abuja i Nigeria.

Generelt er det ekstremt dyrt at investere i bygninger, når planen er at rykke ind i Nigeria, der af analysefirmaer er blevet nævnt som en af ledestjernerne blandt Afrikas økonomier.

For Jonas Schwarz Lausten, Business Development Manager – eller på dansk forretningsudviklingschef – i Seismonaut Africa, der rådgiver om brugen af digitale medier, var det netop de skyhøje priser for at få tag over hovedet i Abuja, Nigeria, som satte skub i nye forretningsideer. Ligesom ejendomspriserne er høje, er det ligeledes dyrt at overnatte på hotel. Kombinationen af de to ting fik stifterne af Seismonaut samt en række partnere til selv at satse på hoteldrift i Abuja.

»Ejendomsmarkedet er ikke reguleret ret meget. Det virker meget tilfældigt og er meget afhængig af, hvad den enkelte lige har lyst til at tage for ejendommen på dagen. Vi havde vanskeligt ved at finde et kontorlokale, vi kunne betale os fra at være i. Og samtidig begyndte vi at tænke mere og mere over, hvor dyrt det er at overnatte på hoteller,« forklarer Jonas Schwarz Lausten.

Skandinavisk tilgang

Det var tilbage i efteråret 2011, hvor Seismonaut var i gang med at finde lokaler at etablere sig i i Adbuja. I dag er han medejer af hotellet The Nordic Villa. Ligesom han og de øvrige medejere er i gang med åbne dørene til nummer to, Nordic Residence.

Forretningsideen bag hotellerne går i korte træk ud på at tilbyde billigere priser for overnatninger end de etablerede hoteller, at trække den skandinaviske tilgang til service og indretning ind på hotelmarkedet i Abuja samt at levere højhastighedsinternet gratis til gæsterne.

»Det er sådan nogle ting, vi tager for givet i Danmark. I Abuja er det så anderledes og nordisk inspireret, at det rammer det, kosmopolitter i Nigeria søger mod. Vi satser eksempelvis på områder som service, indretning og CSR for at differentiere os på markedet,« vurderer Jonas Schwarz Lausten.

Åbningen af det første hotel beskriver han i dag som et pilotprojekt, der faktisk overraskede stifterne lidt, da det viste sig at udvikle sig til en kommerciel succes med en topplacering i den digitale hotelguide Tripadvisor og en gennemsnitsbelægning på 83 procent på de ti værelser i det lille hotel eller gæstehus.

Hvor arbejdet med det næste er sat i mere professionaliserede rammer – eksempelvis med 22 værelser og ansættelse af en hotelmanager uddannet i Schweiz, der er velkendt for at ligge i top på det felt.

Langsigtede investeringer

Hotellerne er separate virksomheder, og ifølge Jonas Schwarz Lausten er forventningen, at det nye af slagsen skal generere overskud i løbet af de første par år.

Han beskriver det generelt som langsigtede investeringer at etablere virksomhed i Nigeria – og samtidig som investeringer med en vis del af risici.

»Det betyder meget for os og andre, der laver forretning derude, at vi føler os trygge – og kan gå rundt i jakkesæt med en mappe under armen 24 timer i døgnet uden at være bange. Der er ikke ballade som i Mali og andre steder. Men det er klart, at der er en risiko ved at være der,« forklarer Jonas Schwarz Lausten.

Udover at være medejer af de to hoteller og forretningsudviklingschef i Seismonaut Afria rådgiver han også andre virksomheder, der overvejer at etablere sig i Subsahara Afrika. Og han understreger, at det også er svært at være nyetableret virksomhed på markedet, fordi det blandt andet kan være svært at navigere i regler og indhentning af tilladelser.

Betaling sker forud

For at vende tilbage til ejendomsmarkedet, som var afsæt til at satse på hotelbranchen i Abuja, er de to hoteller da også indrettet i lejede ejendomme.

»Her skal man ofte betale et eller to år på forskud. Det er ofte en af de største udfordringer – at hente finansieringen til det. Og derudover til husleje, møbler og personale. En anden faktor, man skal indregne i sit budget, er en generator. Der er ekstrem dårlig strøm, og det betyder, at vi i The Nordic Villa bruger flere penge på generatorer end på vores personale. Det er altså dyrt at have strøm 24 timer i døgnet,« forklarer Jonas Schwarz Lausten, der selv hentede kapital til udviklingen i Nigeria med hjælp fra IFU, som rådgiver og stiller risikovillig kapital til rådighed til danske virksomheder, der investerer i udviklingslande og emerging markets.