Dyre gaver nyt våben i telebranchen

Bliv kunde og få et weekendophold, gratis mobiltelefoner eller en ny iPod kvit og frit. Mobil- og bredbåndsselskaber gør i stigende grad brug af gaver i jagten på nye kunder.

Flere og flere mobil- og bredbåndsselskaber lokker nye kunder til med dyre gaver.

Et kig rundt i branchen viser, at nye mobil- og bredbåndskunder for øjeblikket kan vælge mellem gratis weekendophold, mobiltelefoner og iPods, hvis de er på jagt efter et nyt selskab. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Blandt selskaber der skilter med tillægsgaver, er Telia, som netop nu giver 1.000 iPod Shuffles til en markedspris på 500-600 kr. væk til nye bredbåndskunder.

- Det skal være med til at få gang i vores bredbåndsforretning, siger Ole Simonsen, adm. direktør og ansvarlig for Telias bredbånds- og fastnetforretning i Danmark, om skridtet til Jyllands-Posten.

Det er første gang, at selskabet direkte gør brug af dyre gaver til nye kunder. Telia er imidlertid langt fra alene om at være i gavehumør.

Netop nu reklamerer det nordjyske mobilselskab M1 med, at nye kunder får en Nokia 1110-mobiltelefon gratis, mens Telekæden i samarbejde med mobilselskabet Debitel hele august er klar til at give nye kunder, der vælger et Debitel Triumf200-abonnement, et gavekort på en miniferie for to i Danmark.

Umiddelbart tror John Strand, adm. direktør i teleanalysefirmaet Strand Consult, ikke på ideen. Han erkender, at tiltaget på den korte bane kan give nye kunder i butikken.

- Problemet er bare, at den type kunder, selskaberne får ind på det her, typisk ikke hører til blandt de mest loyale, siger John Strand til Jyllands-Posten.

Samtidig advarer han kunder mod at lade sig forblænde af udsigten til at gøre en god handel.

- I sidste ende er det kunden selv, der skal betale for de her ydelser, siger den erfarne teleanalytiker.