Dyr benzin vil tvinge folk fra landet

Eksperter spår en fordobling af oliepriserne på få år. Dyre benzinpriser kan betyde en flugt af mennesker fra land til by, som kun kan afværges ved en seriøs satsning på den offentlige transport, mener energi-forsker.

Tårnhøje benzinpriser kan om få år få huspriserne i udkants- og landområderne til at dykke dramatisk. Det forudser energiforskeren Klaus Illum, ECO Consult, skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Det er dramatisk, det der sker lige nu, siger Klaus Illum og henviser til den seneste rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA), der spår en udvikling, der kan medføre, at prisen på olie om fem år vil være steget til det dobbelte. IEA har ellers hidtil stået stejlt på, at oliepriserne, efter prisstigningerne i kølvandet på invasionen af Irak, ville falde til mellem 30 og 40 dollars per tønde og blive på det leje de næste 25 år.

Nu ændrer agenturet opfattelse. Og følger dermed trop med Oil & Gas Financial Journal og Finansbanken Goldman Sachs, der forventer, at prisen på olie i den kommende tid vil stige fra de nuværende 60 dollars til helt op imod henholdsvis 105 og 135 dollars per tønde.

Benzinpriser på mere end 20 kroner literen vil ifølge Klaus Illum betyde en flugt fra land til by. For det er de færreste, der så vil have råd til at køre mange kilometer i bil for at komme på arbejde.

En sådan flugt vil igen betyde et dramatisk fald på huspriserne i områder, der ligger langt fra byen. Et prisfald, der kun vil kunne afværges ved en seriøs satsning på den offentlige trafik, mener energiforskeren, som tror på, at hurtige jernbaner er fremtiden. Her peger han på, at strækningen Hundested-Hillerød vil være et oplagt sted at begynde udviklingen.

Hos Landsforeningen af Landsbysamfund er man enig i, at en forbedring af den offentlige transport vil være til gavn for livet på landet.

- Det kræver bare, at staten virkelig satser på det her og bidrager med store økonomiske tilskud, siger bestyrelsesformand i foreningen, Jette Hansen, og fortsætter:

- Så længe man baserer den offentlige transport på markedsvilkår, når man ikke langt på landet, hvor man kun er få mennesker til at betale.

Kilde: Frederiksborg Amtsavis