Dyne-Larsen i pudekamp i England

Det er vanskeligt for Dyne-Larsen og Jysk-koncernen at fastholde taget i det engelske marked. Nu ændres strategien.

Jysk kæmper stadig med at få ordentligt fodfæste på det engelske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jysk fik for bare fire år siden foden inden for det engelske marked. Siden da har dyne-koncernen haft svært ved at vende de røde tal på bundlinjen til overskud, men nu ændres strategien. Jysk vil fokusere på udvidelse af de markeder, de allerede opererer på i stedet for at ekspandere til nye, og det betyder blandt andet nye butikker i England, skriver Jyllands-Posten i dag.

Datterselskabet Jysk UK Ltd. har haft underskud i millionklassen de seneste tre år, men nu skal den negative udvikling vendes. Lars Larsen dyne-baby skal åbne tre nye butikker i engelske byer inden for den nærmeste fremtid, og på længere sigt har Jysk ambitioner om at åbne flere hundrede forretninger.

"Vi kæmper videre på det engelske marked og vrider konceptet til, så det bliver profitabelt. Vi har ambitioner der og forsøger nu med nye placeringer. Vi går bl.a. længere mod syd i retning af London, hvor vi i første omgang eksempelvis satsede omkring Manchester," siger Jan Bøgh, adm. direktør i Jysk Nordic til Jyllands-Posten.

Den nye strategi skal være med til at mindske det underskud på 20 mio. kr., som Jysk UK Ltd. kom ud med for regnskabsåret 2010/11. Fra koncernens side lyder det, at den negative udvikling på det engelske marked skyldes, at huslejeomkostningerne er uhyggeligt høje på trods af, at krisen har udløst et prisfald.

Det har derfor fra start af været svært for dyne-koncernen at slå igennem på det engelske marked, men de har ingen intentioner om at give op. I stedet vil de satse stort på briternes forhåbentlige hang til sengetøj og bløde dyner ved åbningen af de tre nye butikker, som skal supplere de eksisterende seks i England.

"Vi fokuserer aktuelt på de bestående markeder frem for at sprede os yderligere. På mange måder er det engelske marked et marked, som adskiller sig fra mange andre i Europa, og forbrugerne der efterspørger andre varer. Det skal vi agere efter. Men vi er sikre på, at det kan blive et stort marked for os. Og vi har tålmodighed," siger Jan Bøgh til Jyllands-Posten.

Jysk-koncernen har foreløbigt erobret 34 lande med samlet set 1.900 butikker, hvor Serbien er det nyeste skud på stammen. Selvom datterselskabet Jysk UK Ltd. halter bagefter, så klarer dyne-selskabet sig ellers godt. De kom i 2010/11 ud med en omsætning på 18,5 milliarder kr., hvilket også er med til at stadfæste købmand Lars Larsen som en af Danmarks rigeste.