DVD-salg halveret på tre år

Hvornår har du sidste købt en DVD? Formentlig er det en rum tid siden. Salget styrtdykker.

Foto: Claus Bech

Danskernes begejstring for streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har på bare tre år været kraftigt medvirkende til at halvere antallet af solgte Dvd’er i Danmark.

Det skriver Søndagsavisen.

I 2011 blev der langet 11,2 millioner dvd-skiver over disken, men i 2014 var antallet faldet til knap 5,5 millioner. Det viser tal fra Danske Videodistributører.

»Der er kommet flere digitale muligheder for at få underholdning, og dem har danskerne taget til sig. DVD-markedet konkurrerer i dag med Youtube, sociale medier, og så har streamingtjenesterne haft en enorm indflydelse på danskernes forbrugsmønstre,« siger Thomas Schultz, formand for FDV og direktør for SF Film, til Søndagsavisen.

Børne DVD'er hitter endnu

På trods af den markante nedgang blev der stadigvæk solgt DVD’er og Blue Ray-discs for 561 millioner kroner i 2014. Det er især børnetitler, der fortsat sælger som varmt brød.

Årets mest solgte dvd var Disneys ’Frost’, der solgte i 155.000 eksemplarer de første seks måneder efter dens frigivelse, og helt generelt har Disney og Pixars børne-titler ikke mærket meget til dvd-krisen.

Heller ikke Blu-Ray-formatet er lige så hårdt ramt. I 2014 blev der solgt 889.588 Blu-Ray-discs, et fald på 3,5 procent fra 921.475 i 2011.

»Blu-Ray er kommet ned i dvd-pris, det er bedre kvalitet, og de fleste kan se Blu-Ray med de spillekonsoller og afspillere, man kan få i dag,« forklarer Thomas Schultz.