Dundrende underskud i Georg Jensen

Det blev et dramatisk år for Georg Jensen, der har tabt mere end 100 mio. kr. og har lukket flere butikker. Men fremtiden tegner lysere, vurderer topchef.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke gået som kapitalfonden Investorp regnede med, da den Bahrain-baserede fond i 2012 overtog den 113-årige danske designvirksomhed Georg Jensen.  Virksomheden kom ud af 2016 med et tab på mere end 100 mio. kr. og et fald i omsætningen.

Flere butikker er lukket i virksomheden, der i dag tæller 120 butikker i 13 lande over hele verden.

»2016 var et år med forandringer og udvikling, hvor vi har lagt fundamentet til fremtiden,« skriver topchef Eva-Lotta Sjöstedt i regnskabet.

Georg Jensen kom ud af 2016 med et underskud på 107 mio. kr. efter 2015’s lille plus på 11 mio. kr. Omsætningen er faldet til 1.091 mio. kr. eller 53 mio. kr. mindre end året før.

Det sker efter fald i salget på alle de tre hovedmarkeder: Asien, Europa og i Nordamerika. I alt har virksomheden lukket 12 butikker og fraregnet dem stiger omsætningen i Europa og Nordamerika. Eva-Lotta Sjöstedt vurderer, at det gør udsigterne gode for Georg Jensen.

»Det var mit mål at bygge et stærkere og mere vedvarende fundament, da jeg blev adm. direktør for 16 måneder siden, og det vi har opnået i 2016, og det vi gør nu i Georg Jensen, gør os mere forberedt og forpligtiget til vores 113-årige historie,« lyder det overraskende optimistisk fra topchefen, der kan se tilbage på et år, hvor egenkapitalen er faldet til 458 mio. kr. fra 571 mio. kr. året før.

Svenske Eva-Lotta Sjöstedt kom i begyndelsen af 2016 til virksomheden efter flere år langt fra Skandinavien. Hun har blandt andet arbejdet for Ikea i Japan og fik til opgave at udvikle Georg Jensen, som Investcorp havde overtaget fra den danske kapitalfond Axcel. Investcorp satte i 2013 den selvskabte modemand David Chu med base i New York ind som adm. direktør. Men det lykkedes aldrig den taiwanesiske forretningsmand for alvor at øge indtjeningen, som også haltede under Axcels ejerskab.

Georg Jensen er i Danmark er bedst kendt for sølvtøj, mens virksomheden internationalt markedsfører sig med smykker. Ledelsen forventer, at omsætningen vil stige i 2017 og regner med en betydelig fremgang i driftsindtjeningen.