Dundrende underskud i DSB

Bundlinjen for 2011 er blevet endnu dårligere end i 2010. DSB afsætter 303 mio. til at dække et kæmpehul i den svenske forretning.

Den konstituerede administrerende direktør i DSB, Jacob Kjær, er ikke tilfreds med togselskabets regnskab. Fold sammen
Læs mere

Det danske togselskab kommer ud af 2011 med et underskud før skat på 858 mio. kroner. det er 56 pct. dårligere end de 551 mio, som koncernen havde i underskud i 2010. Resultatet stemmer meget godt overens med, hvad DSB selv udmeldte tilbage i slutningen af november.

DSBs samlede indtægter er steget gennem det forløbne regnskabsår, og ligger 626 mio. kroner højere med lidt over 12 milliarder kroner.

"Vi er i fuld gang med at vende udviklingen. Vi har fokus på at øge DSB's indtjening, og ved særligt at nedbringe omkostningerne. Alle muligheder for besparelser og effektiviseringer er i de forløbne måneder nøje blevet afdækket," siger Jacob Kjær, konstitueret administrerende direktør i DSB.

Sverige trækker ned

DSBs regnskab tynges voldsomt at den syge, svenske forretning DSB Väst. Divisionen kører med et underskud, der beløber sig i 100 mio. kroner årligt, og for at imødekomme det, har DSB i sit 2011-regnskab afsat 303 mio. til den svenske forretning.

"De 303 mio. kroner er en hensættelse, vi har lavet på baggrund af den garanti, som vi har givet til de svenske myndigheder kombineret med, hvad vi regner med, det vil koste at lukke ned i Sverige," siger Jacob Kjær, der understreger, at de 303 mio. kroner skal dække, indtil DSB er helt ude af Västtrafik.

Hver en sten skal vendes

DSB skal med Jacob Kjærs egen ord være en virksomhed, der giver et fornuftigt, positivt resultat. Det giver 2011-regnskabet som bekendt ikke, og DSB varslet 1 milliard i besparelser inden 2014.

"Vi skal vende hver en sten. Der er ikke et område, som vi ikke skal kigge på. DSB skal gerne kunne give et afkast til sine ejere, og det regner vi med at kunne om et par år," siger Jacob Kjær.

Ud over hensættelserne til at dække den svenske forretning har DSB også nedskrevet IC4-togsættene med 345 mio. kroner.