Dummebøde for fejl med kreditkort

Selv om det er butikkens kortterminal, der er i stykker, er det kreditkortets ejer, som må til lommerne.

Hvis du må svinge kreditrkortets magnetstribe i stedet for at bruge chippen, risikerer du at skulle betale en dummebøde, selv om fejlen ligger i butikkens kortterminal. Fold sammen
Læs mere
Foto: STINE LARSEN

Hvis butikken ikke kan tage imod oplysningerne på kreditkortet indbyggede chip, så man i stedet må ty til at benytte den gammeldags magnetstribe, så falder hammeren i form af et ekstra gebyr på 7,50 kroner. Det skriver MetroXpress.

Betalingsformidleren Teller - det tidligere PBS - kan ikke over for avisen oplyse, hvor stort et beløb den nye magnetstribeafgift samlet løbet op i. Gebyret gælder for kreditkort som Mastercard, Eurocard og American Express - det rammer altså ikke, hvis du er nødt til at bruge magnetstriben ved betaling med Dankort.

»Tellers gebyr kan minde om en dummebøde, som der kun er én part til at betale; nemlig kunden,« siger Henrik Hyltoft, Dansk Erhvervs markedsdirektør, som vil i forhandlinger med Teller om gebyrets størrelse.

Det er dog ofte kundernes egen skyld, mener Henrik Hyltoft, fordi chippen kan tage skade af, at kortet ligger løst i en lomme eller en taske.

Hos Teller mener man, at problemet skyldes dårlig rengøring.

»De er simpelthen for dårlige til at rense terminalernes chiplæsere. Gebyret, som vi faktisk er kede af at indføre, skal hjælpe til at opdrage butikkerne til at rengøre terminalerne,« siger Søren Winge, pressechef i Teller, til MetroXpress.

Det er ikke altid, at butikkerne direkte lader den enkelte kunde betale. Det kan også ske i form af generelle prisstigninger, som alle kunder så mærker.

Socialdemokraternes IT- og teleordfører Trine Bramsen har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurdere, om gebyret er lovligt.