Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det konkluderer i hvert fald luftfartskonsulentvirksomheden CAPA, der har opgjort styrkeforholdene luftfartsselskaberne imellem i sin årlige opgørelse.
Her fremgår det nemlig, at det Dubai-baserede Emirates kom ud af 2012 som verdens tredjestørste luftfartsselskab målt på antal sædekilometer. Fortsætter Emirates sin organiske vækst, så vil selskabet komme ud af 2013 som verdens næststørste.
Og ikke nok med det. Hvis ikke de to amerikanske selskaber United og Continental var blevet fusioneret - hvilket først endeligt er blevet tilendebragt i 2012 - så kunne Mellemøst-selskabet Emirates meget vel have været verdens største ved udgangen af året.
Efter den amerikanske fusion har United dog et pænt forspring. CAPA beregner selskabets kapacitet i form af sædekilometer pr. uge til 6,1 milliarder i december 2012, mens det ligeledes amerikanske Delta Air Lines' kapacitet var 5,6 og Emirates var 4,9. Da Emirates' kapacitet i forhold til samme måned 2011 voksede med 18,4 procent og Deltas faldt med 0,3 procent, konkluderer CAPA, at Emirates meget vel kan overhale Delta.
Skandinaviske SAS optræder ikke i CAPAs opgørelse, der lister de 50 største selskaber, når det kommer til tilgængelige sædekilometer - kaldet ASK. Opgørelsen domineres af selskaber, der har mange langruter, hvorimod SAS er langt mere rettet mod kort- og mellemdistancen. Det højest rangerende europæiske selskab i opgørelsen er tyske Lufthansa, der i december sidste år lå som nummer seks på listen, og det lige over British Airways og Air France.
Hvis man for sidstnævntes tilfælde medregnede koncernsamarbejdet med hollandske KLM, ville de to sammenlagt dog have kunnet liste sig op over Lufthansa på CAPAs liste. Når det kommer til verdens største lufthavne, så er det fremadstormende Emirates også en faktor. Selskabet har base i Dubai, og det er alt andet lige med til at placere ørkenlufthavnen som verdens femtestørste målt på antal tilgængelige flysæder pr. uge. Dubai International Airport kan tilbyde 1,5 million af slagsen om ugen.
Allerøverst på listen over de største lufthavne ligger Atlanta Hartsfield-Jackson med 1,9 millioner, skarpt forfulgt af hovedlufthavnene i Beijing og Tokyo. Fjerdepladsen har Londons Heathrow-lufthavn med 1,6 million sæder om ugen.