»Du bliver gjort kold«

Lisbeth Lauridsen blev truet på livet en helt almindelig arbejdsdag, da en kunde krævede at få penge udbetalt i Jyske Bank-filial i Esbjerg.

Den aggressive kunde truede bl.a. Lisbeth Lauridsen med at hente sit jagtgevær og skyde hende og kollegerne, hvis ikke han fik sine penge. Modelfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun husker tydeligt dagen. Den begyndte som en hvilken som helst anden dag, men efter blot få minutters arbejde tog den en drejning, som for en periode ændrede hendes liv.

Pludselig blev hun nemlig truet på livet, fordi en kunde var kommet i vanskeligheder og ville have fat på nogle penge, som han imidlertid ikke havde.

Lisbeth Lauridsen sad ved kassen den dag i september, hvor der kom en person ind i Jyske Bank-filialen i Esbjerg, som hun egentlig godt vidste, der var problemer med. Hendes leder havde nemlig advaret personalet om, at kunden gerne ville have fingre i nogle penge, som han mente skulle stå på en konto, hvilket imidlertid ikke var tilfældet.

Da han kom ind i filialen bad han med det samme om at få sine penge. Lisbeth tilkaldte sin leder, men uheldet ville, at han ikke var til at opstøve. Derfor var Lisbeth Lauridsen alene med kunden i otte minutter, der snarere føltes som otte timer.

Læs også: Hver femte bankmedarbejder trues

Personen blev mere og mere højtråbende, og en kollega kom Lisbeth til undsætning, så hun ikke var helt alene:

»Så råbte han pludselig, at nu ville han fandeme have sine penge, og det skulle være nu, for ellers hentede han sit jagtgevær og skød os alle sammen,« siger Lisbeth Lauridsen.

I det øjeblik kom lederen ud i filialen og tog kunden med ud i et baglokale. Tilbage stod op til flere chokerede medarbejdere, mens politiet blev tilkaldt. Der gik ikke længe, før den ophidsede kunde kom tilbage til kassen og krævede sine penge udleveret igen, men på det tidspunkt var politiet kommet, og de anholdt den truende kunde.

»Jeg var virkelig rystet. Vi gik ned i kælderen, hvor vi talte sammen, og der blev tilkaldt en psykolog, som var til stor hjælp. Men jeg kunne ikke arbejde videre den dag og tog derfor hjem,« siger Lisbeth Lauridsen.

Trusselsbrev

Den aggressive kunde stoppede imidlertid ikke med truslerne. Han sendte efterfølgende et meget truende brev og en mail til Jyske Bank-afdelingens mailboks. Uheldigvis var det netop Lisbeth Lauridsen, som åbnede mailen, hvor der kort og godt stod:

»Du bliver gjort kold, hvis jeg ikke får mine penge. Dette er ikke bare en trussel, men et faktum.«

»Jeg blev meget nervøs og turde ikke tage alene på arbejde. Min mand blev nødt til at hente og bringe mig, og en enkelt gang turde jeg ikke gå ind i filialen, da jeg var blevet sat af,« siger Lisbeth Lauridsen.

Hun er meget tilfreds med Jyske Banks håndtering af sagen. Banken kontaktede med det samme en psykolog, som hun kunne ringe til, når hun havde brug for det.

Læs også: Stressen breder sig i bankerne

I dag er hun kommet oven på igen. Først og fremmest på grund af de mange samtaler med psykologen:

»Vi talte om, at han i bund og grund bare var en sørgelig person, som var endt i en ulykkelig situation. Han skulle ikke have lov til at vælte mig af pinden. Men uanset hvad kan han ikke være bekendt at true uskyldige mennesker,« siger Lisbeth Lauridsen.