»Du behøver ikke at have god smag, fordi du er skuespiller«

Meget lidt er overladt til tilfældighederne, når modevirksomheden Day Birger Mikkelsen klæder danske skuespillere på til den røde løber.

Peter Ingwersen, kreativ direktør i Day Birger Mikkelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Day Birger Mikkelsen er en af de danske modevirksomheder, som arbejder mest ihærdigt med at gøre kendte til deres reklamesøjler. Som en af de første i landet fik virksomhedens daværende topchef en formaliseret aftale i stand med nogle af de mest profilerede skuespillere i 2003. Siden har virksomheden fået Nikolaj Coster-Waldau, Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen og Paprika Steen til at gå i dens tøj. »Vi var nogle af de første, da vi i 2003 tog kontakt til en række managere, som repræsenterede skuespillere her i landet. Vi spurgte, om de ville være interesseret i, at vi som firma gav skuespillerne mulighed for at gå i vores tøj. Vi så gode muligheder for at få vores brand associeret med nogle personer, som har værdier, der ligger tæt op ad vores,« siger Peter Ingwersen, der dengang var topchef i virksomheden og i dag er ansat som kreativ direktør samme sted. For at få det maksimale udbytte er det ikke bare nok at sende en kasse med tøj til en kendt, fortæller Peter Ingwersen. I stedet holder virksomheden møder med udvalgte kendte for at finde ud af, hvilke behov de har, og hvilken stil de gerne vil dyrke. Før prisuddelinger og andre arrangementer med god pressedækning tager Day Birger Mikkelsen i god tid fat i de kendte, og der bliver indgået aftaler om, hvordan virksomhedens stylister kan hjælpe med at få hår, make-up og tøj på plads.

God forretning



»Vi arbejder meget målrettet med de personer, vi indgår i samarbejde med,« siger Peter Ingwersen, der ikke lægger skjul på, at virksomheden ser en god forretning i det. »Vi ved, at vi har lavet et godt samarbejde, når bladene omtaler, at skuespilleren bar vores tøj på en god måde, og når vi kan aflæse det i salgstallene. Begge dele sker ganske ofte,« siger han. Day Birger Mikkelsen betaler ikke de kendte for at gå i virksomhedens tøj, men Peter Ingwersen mener stadig, at de kendte får noget ud af samarbejdet. »Du behøver ikke at have god smag, fordi du er skuespiller, hos Day bestræber vi os på at hjælpe en skuespiller med at tage sig bedst mulig ud, og det kan jo give nogle gode effekter bl.a. i form af positiv opmærksomhed og bedre chancer for at få gode roller.«