DSV vil fragte mere gods fra Kina med tog

Den danske logistik-virksomhed DSV vil til at benytte sig mere af jernbaner til at flytte gods, fremfor lastbiler eller fly.

Administrerende direktør i DSV, Jens Bjørn Andersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

En container fra det kinesiske marked kan på skinner nå Danmark på 14 dage, hvilket er med til at gøre transportformen attraktiv.

Det skriver dagbladet Børsen.

En betydelig del af selskabets lastbiltransport vil i fremtiden blive flyttet over på en ny jernbane-rute mellem Danmark og knudepunktet Duisburg i Tyskland, hvorfra der er forbindelse til resten af verden, deriblandt verdens fabrik, Kina.

- Vi sikrer, at trailere fra det europæiske fastland og containere fra Kina kan komme videre til Danmark hver dag. Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække f.eks. tekstiler, reservedele og værdifulde it-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked, udtaler Simon Galsgaard, administrerende direktør i DSV Road, til dagbladet Børsen.

Ifølge analysevirksomheden Seaintel vil jernbane-forbindelserne mellem Asien og Europa i fremtiden stjæle kunder fra de traditionelle containerrederier.