DSV-topchef: Vi skal vokse på alle parametre i 2018

(Foto: STAFF/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

DSV har haft fremgang på alle hovedtallene i 2017, hvor både toplinje, bruttoresultat, driftsoverskud og bundlinje er gået op som følge af organisk vækst og synergier fra sidste års opkøb af amerikanske UTI Worldwide.

Transport- og logistikkoncernen har dog oplevet faldende bruttoindtjening per flyttet container til havs og fragtet ton i luften, men det billede skal vendes i 2018, lyder det fra topchef Jens Bjørn Andersen.

»Det, vi skal til nu, er både at vokse toplinjen og bruttoavance. Vi skal vokse på alle parametre i 2018. Vi kan blive mere produktive og effektive uden at øge omkostningerne,« siger han.

I de første ni måneder af 2017 er bruttoindtjeningen per enhed inden for luft og søfragt faldet henholdsvis 4,6 pct. og 5,3 pct. og 3,9 pct. og 2,6 pct. i tredje kvartal sammenlignet med de tilsvarende perioder i 2016.

»Det skyldes primært valutabevægelser, og det er især en svækkelse af dollar, som påvirker vores indtjening per enhed. Hvis man tager det ud af regnestykket, så er udviklingen mere stabil,« siger Jens Bjørn Andersen.

Derudover er en del af forklaringen, at raterne på luftfragt i særligt Asien er steget som følge af mangel på kapacitet hos flyselskaberne, hvilket har ramt DSV, når det har skullet betale for fragten.

Jens Bjørn Andersen er generelt set positiv omkring markedsudsigterne for næste år.

»Markedet ser rigtig positivt ud, og der er fortsat forventninger om, at transportvolumenerne vil fortsætte med at stige. Miljøet ser godt ud,« siger Jens Bjørn Andersen.

Desuden ser han frem mod, at DSV i 2018 vil have helt »rene regnskabsbøger«, da sammenligningstallene i år har været påvirket af, at opkøbet af UTI Worldwide kun indgik i tallene 11 af 12 måneder i 2016, da handlen blev gennemført i februar det år.

»Vi får et fuldstændigt rent år at sammenligne med. Der har været forskellige regnskabsprincipper, og det har skabt lidt forvirring, men det glæder vi os til at komme forbi,« siger Jens Bjørn Andersen.

/ritzau/FINANS