DSV-topchef om tabte markedsandele: Sagde farvel til urentable kunder

DSV har som mål at vokse på linje med markedet eller lidt mere, men i andet kvartal haltede transport- og logistikkoncernen efter konkurrenterne inden for luftfragt.

Foto: STAFF. DSV topchef Jens Bjorn Andersen.
Læs mere
Fold sammen

Markedet for luftfragt vurderes at være vokset omkring 10 pct. i april, maj og juni, mens DSV måtte nøjes med en vækst på 3 pct.

Ifølge topchef Jens Bjørn Andersen skyldes det primært, at DSV har valgt at droppe kunder, der gav underskud, og at selskabet ikke har været alt for aggressiv på priserne i et marked med større vækst end længe set.

- Vi har bevidst sagt farvel til nogle tabsgivende kunder, som vi overtog efter vores opkøb af UTI Worldwide sidste år. Det er den primære årsag, men så har vi også valgt ikke at gå på kompromis med indtjeningen for at få nye kunder, siger Jens Bjørn Andersen.

Inden for søfragt voksede DSV 4 pct. i kvartalet, hvilket var på linje med væksten i markedet. Trods tabet af markedsandele inden for luftfragt, var der massiv fremgang i indtjeningen i DSV's luft- og søfragtsdivision, som i andet kvartal steg til 843 mio. kr. fra 767 mio. kr.

- Vi har haft et rigtig godt momentum i løbet af kvartalet og er vokset mere i slutningen af perioden, hvor vi har ligget tættere på væksten i markedet, og det forventer vi også vil være billedet resten af året.

- Men vi skal for alt i verden ikke få volumensyge og vokse for enhver pris. Vi har tidligere vokset mere end markedet uden at udhule vores indtjening, og det spor skal vi tilbage på, siger Jens Bjørn Andersen.