DSV krydser milliarden efter gigafusion

For første gang nogensinde har DSV haft et overskud på 1 mia. kr. på driften i et kvartal.

CEO Jens Bjørn Andersen. (Foto: STAFF/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

Det er summen af resultaterne i tredje kvartal, hvor transport- og logistikkoncernen voksede markant inden for fragt på vandet, til lands og i luften - næsten udelukkende som følge af opkøbet af amerikanske UTI Worldwide, som faldt på plads tidligere i år.

»Det er første gang, at vi krydser 1 mia. kr. i driftsresultat i et kvartal, og det er vi selvfølgelig rigtigt tilfredse med. Vi bliver mere og mere ét selskab og taler ikke længere, som om at vi er henholdsvis DSV og UTI,« siger topchef Jens Bjørn Andersen.

Der var tale om en fremgang på 152 mio. kr. i forhold til samme periode året før- hvor UTI endnu ikke var købt - og det var bedre end ventet, idet aktieanalytikerne ifølge Ritzau Estimates havde ventet et løft på 109 mio. kr.

Der var fremgang i alle tre forretningsdivisioner, Air & Sea, Road og Solutions. For Air & Sea havde der forud for regnskabet været bekymring for, at stigende rater på containerfragt som følge af en konkurs hos rederiet Hanjin ville presse indtjeningen, men effekten var begrænset.

»Det er positivt at se, at der er grønt alle tre steder. Vi har jo tidligere set, at der har været gule lamper i en af vores divisioner, så vi glæder os over, at der er gode takter over hele linjen, og det er også derfor, at vi har kunnet justere vores forventninger opad,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV's finansielle forventninger lyder nu på et driftsoverskud før særlige poster på 3400-3500 mio. kr. Tidligere lød forventningerne på 3300-3500 mio. kr., mens transportkoncernen sidste år hentede et plus på 3050 mio. kr.

På aktiemarkedet falder DSV-aktien trods det pæne regnskab 1,8 pct. til 322,60 kr. Det kan ifølge flere analytikere skyldes, at aktien har kørt fint i år med en fremgang på knap 20 pct., men også at der er mindre skønhedspletter gemt i regnskabstallene.

»Jeg ser et par svage elementer i form af svage pengestrømme og lavere bruttoindtjening på luft- og søfragt, men det bliver hentet hjem på lavere omkostninger andre steder i koncernen, og det er samlet set et rigtig pænt regnskab.«

»Der kan også sagtens sidde nogen i markedet, som havde forventet mere. Enten en reel opjustering eller yderligere gevinster fra opkøbet af UTI,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, og ifølge bankens hjemmeside har anbefalingen "hold" på aktien.