DSV har kikkerten rettet mod næste store opkøb

Selv om det kun er 18 måneder siden, at DSV gennemførte det største opkøb i virksomhedens historie, er transport- og logistikselskabet snart parat til at klare endnu et af slagsen.

Foto: Nils Meilvang

Selv om det kun er 18 måneder siden, at DSV gennemførte det største opkøb i virksomhedens historie, er transport- og logistikselskabet snart parat til at klare endnu et af slagsen.

Det er meldingen fra administrerende direktør Jens Bjørn Andersen efter DSV's regnskab for andet kvartal.

- Vi kigger i princippet altid efter opkøb, og det gjorde vi også, få dage efter at vi havde købt UTI Worldwide. Det er ofte meget langstrakte processer, og vi skal ikke mange kvartaler hen, før at vi er klar til at eksekvere næste opkøb.

- Det betyder så langtfra, at det rent faktisk kommer til at ske. Det er meget vanskeligt at finde kandidater, for der skal være en villighed på begge sider af bordet, for at vi kan lande en handel, og det har tidligere vist sig at være problemet, siger Jens Bjørn Andersen.

DSV's opkøb af amerikanske UTI Worldwide var til 9,5 mia. kr., og det er primært handler i den store skala, der har selskabets interesse.

Det skyldes blandt andet problemer med flere mindre opkøb - herunder det norske selskab Ontime Logistics, der blev opslugt i 2013.

- Vi har justeret vores strategi en anelse - ikke kun på grund af Ontime - så vi vil fokusere på de større transaktioner fremadrettet. Det har vist sig, at de mindre opkøb er vanskeligere at eksekvere på, siger Jens Bjørn Andersen.

Han fortæller, at virksomheden bliver tæppebombet med forslag til opkøb fra bankernes corporate finance-afdelinger, der arbejder med virksomhedsovertagelser.

- Vi bliver bestormet af corporate finance-folk, fordi vi åbent har som strategi også at vokse gennem opkøb, men vi har ikke selv hyret folk. Det vil ske, hvis vi nærmer os en transaktion, siger Jens Bjørn Andersen.

På en telekonference efter regnskabet, hvor analytikere og investorer har mulighed for at stille spørgsmål, bliver ledelsen spurgt ind til, hvorvidt der er stigende konkurrence fra rivaler i forhold til opkøb.

- Jeg fornemmer ikke, at vores konkurrenter har specielt kig på de selskaber, vi kigger på, men jeg har selvfølgelig ikke indsigt i deres opkøbsplaner, siger Jens Bjørn Andersen.

DSV har i stedet for at købe en virksomhed valgt at sende penge retur til ejerne i form af et aktietilbagekøb på 1 mia. kr.

DSV's aktietilbagekøb har været sat på hold, da selskabet har skullet finansiere opkøbet af UTI Worldwide, men siden købet i starten af 2016 er der blevet betalt af på gælden, og derfor kan DSV altså igen sende penge retur til aktionærerne.

Selskabet har en politik om, at gælden skal være i niveauet 1,0-1,5 gange EBITDA-overskuddet, før det kan sende penge efter ejerne, og det mål er nu nået med 1,29.

På telekonferencen bliver der også stillet spørgsmål til aktietilbagekøbsprogrammet på 1 mia. kr. i forhold til de frie pengestrømme på omkring det dobbelte.

- Det er et udtryk for, at vi igen skulle i gang med at købe aktier tilbage, siger Jens Bjørn Andersen.