DSV-direktør om Donald Trump og toldmure: Vi er ikke så nervøse

Når man tjener mange af sine penge på at flytte varer rundt i verden, så kunne det give anledning til nervøse trækninger, når præsidenten i verdens største økonomi varsler et opgør med frihandelsaftaler og truer med toldmure.

DSV frygter ikke Donald Trump. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICHOLAS KAMM

Men hos transport- og logistikvirksomheden DSV er topchef Jens Bjørn Andersen ikke umiddelbart skræmt af republikanerens politiske udmeldinger og første handlinger som præsident i USA.

»Vi følger tæt, hvad der sker i USA, men vi er ikke voldsomt bekymrede. For uanset hvad skal varerne flyttes rundt, og ud fra en praktisk synsvinkel så ligger det meget langt ud i fremtiden, hvis det skulle have en negativ effekt for os,« siger Jens Bjørn Andersen efter selskabets årsregnskab fredag.

Han nævner et eksempel omkring bilproduktion i USA, der har været en af de brancher, som Donald Trump har været kritisk over for, og som DSV også gør en del forretning med.

»Man kan godt lægge told på en færdigbygget bil nede fra Mexico, men mange af de dele, der skal bruges til at bygge bilen i USA, vil stadig skulle købes fra underleverandører i Asien og Europa.«

»Det er en umulighed at omlægge indkøbet af alle dele til lokale leverandører, og hvis der kommer told og afgifter på, så skal man også huske, at bilen bliver dyrere for amerikanske forbrugere, og det har jeg svært ved at se ske,« siger Jens Bjørn Andersen.

VÆKSTNEDGANG ER VÆRRE

DSV-topchefen peger dog på, at transportkoncernen vil blive ramt negativt, hvis USA's politik rammer økonomien.

»Det værste for os ville være, hvis det fik en negativ effekt på verdensøkonomien, så væksten faldt,« siger han.

Donald Trump trak i slutningen af januar USA ud af en ellers færdigforhandlet handelsaftale med en række lande omkring Stillehavet - kendt som TTP.

Trump har betegnet TPP som en "frygtelig aftale", der vil "voldtage" USA ved at flytte arbejdspladser til lande med lavere lønninger.

Den amerikanske præsident har desuden kritiseret frihandelsaftaler under en bred kam og truet med at lægge told på varer, der bliver importeret til USA.

Skulle det blive tilfældet, regner DSV alligevel med at kunne have holde gang i butikken.

»Selv om det så skulle ende med, at mindre dele til produktion så skulle flyttes rundt internt i USA, så ville det være fint for os.«

»Vi kan sagtens have en lige så attraktiv forretning på at flytte gods fra den østlige til vestlige del af USA, som det kan være fra Kina til USA,« siger Jens Bjørn Andersen.