DSB vil ikke betale for IC4-tog

DSB nægter angiveligt at betale for togleverancer til producenten AnsaldoBreda, som står bag de udskældte IC4-togsæt.

IC4-tog. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Mens DSB i denne uge genindsætter de udskældte IC4-tog, ligger statsbanernes jurister ifølge Ingeniøren i åben krig med den italienske producent af togene, selskabet AnsaldoBreda.

DSB skulle angiveligt have nægtet at betale så meget som en krone til selskabet i løbet af 2012, selvom AnsaldoBreda har leveret både IC4- og IC2-tog. DSB er dog utilfreds med, at italienerne ikke har gjort det i det aftalte tempo, samt at togsættene er i en væsentligt ringere kvalitet end aftalt.

I midten af maj var AnsaldoBreda bagud med leverancen af 15 IC4-togsæt og 10 IC2-togsæt, og derfor forsøger DSB sig med en taktik, med tilnavnet »provokeret indstilling af betalingerne«.

DSB har dog hidtil holdt sig fra at annullere kontrakten øjeblikkeligt med et omfattende juridisk efterspil som følger.

Det økonomiske pres har ifølge Ingeniørens oplysninger til formål at tvinge italienerne til forhandlingsbordet. Her kan AnsaldoBreda se en interesse i at indgå en ny, revideret leveranceplan, hvori selskabet erkender, at det ikke kan nå at levere IC4 og IC2-togsættene indenfor den aftale deadline. Til gengæld kan det betyde, at virksomheden må opgradere de tog, der allerede leveret. Det vil ifølge Ingeniørens oplysninger i højere grad være i DSBs interesse end en annullering af kontrakten.

DSB og Transportministeriet har ikke ønsket at kommentere sagen.