DSB-system giver toget den perfekte hastighed

Elektronisk overvågning af togdriften giver lokoførerne mulighed for at overholde køreplanerne - til glæde for passagerne, miljøet og arbejdsmiljøet.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stress og rygproblemer er en væsentlig årsag til, at lokomotivførerne ser frem til, at DSBs elektroniske køreguide – Greenspeed – tages i brug til efteråret.

Systemet tager via GPS højde for alle hastighedsnedsættelser på én gang og kender samtidig togets evne til at bremse og accellerere og kan dermed beregne den optimale hastighed på strækningen. Det betyder en mere jævn kørsel og gavner rettidigheden, siger lokomotivfører og instruktør Claus Andreas til Avisen.dk.

Når lokomotivførerne selv skal bremse op, sker det typisk for tidligt, og dermed mister de tid. Derfor er de nødt til at accelerere væsentligt hurtigere for at overholde køreplanen, forklarer han.

DSB forventer en årlig besparelse på brændstof på 35 millioner kroner som følge af, at togene kører med en mere jævn hastighed. Det siger projektchef på Greenspeed, Steen Ruby, til Avisen.dk. Systemet koster 75 millioner kroner.

Ud over gevinsten for kunderne og miljøet ser lokomotivførerne frem til et forbedret arbejdsmiljø. De mange forsinkelser medfører stress, når den tabte tid forsøges indhentet, og de høje hastigheder slider også fysisk på personalet. Det går især ud over ryggen.

”Når man er nødt til at fremføre toget med den maksimale hastighed, får man en masse rystelser. Så sidder du og kører fra side til side med hoften. Det vil sige, at du får en masse stød ned over lænden og op ad rygsøjlen,” siger Preben Pedersen, områdegruppeformand i Lokomotivpersonalets Områdegruppe i DSB til Avisen.dk.