DSB outsourcer IT for 600 mio. kroner

DSB underskrev tidligere i dag en kontrakt med Novo Nordisk IT, der sender driften af systemerne over til IT-leverandøren.

DSB outsourcer sin IT-infrastruktur, hvilket ifølge selskabet selv kan indbringe en besparing på mellem 5 og 15 pct. årligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER ELMHOLT
Smilene sad løst på de fremmødte fra såvel DSB som NNIT, da kontrakten om outsourcingen af togselskabets IT blev underskrevet på DSB's hovedkontor ved Kongens Have.

"Det er infrastrukturen, vi lægger ud nu. Det er alle de ting, systemerne kører på, som nu overtages af NNIT. Alt det, der er kritisk for os, det beholder vi selv," forklarer DSB's IT-direktør, René Munk-Nissen til Berlingske Business.

Det er første gang, at DSB outsourcer en del af deres drift, og de 600 mio., som NNIT kan se frem til over de næste fem år, svarer til 40 pct. af togselskabets samlede IT. DSB bliver en stor kunde i NNITs ordrebog; de bliver faktisk de næststørste efter IT-virksomhedens moderskib, Novo Nordisk.

"Der er ikke ret meget fra medicinalbranchen, som vi kan overføre til DSB, men NNIT er langt forbi sit fædrende ophav," siger administrerende direktør i NNIT, Per Kogut.

Store besparelser i vente

DSB regner med at kunne hive store besparelser hjem på standardisering af sine aktiviteter, når selskabets medarbejdere fremover skal betjenes af NNIT i samarbejde med underleverandøren ATEA.

"Vi har sidder og regnet på nogle forskellige scenarier," siger René Munk-Nissen, "Men vi regner med en besparelse på 5-15 pct. om året på de dele, som vi outsourcer."

DSB har lagt en række klausuler i kontrakten, så de kan hæve samarbejdet med NNIT, hvis driften resulterer i for store problemer. Det tror Per Kogut nu ikke bliver tilfældet.

"Vi havde sagt nej til at overtage hele DSB's IT-systemer. Vi har kun taget de dele, hvor vi mener, vores ekspertise ligger, og hvis der skulle opstå fejl, så er vores taktik at være meget åben omkring det, så vi tager det hele i opløbet."