DSB omringet af problemer

Krise. Et mislykket forsøg på at drive DSBFirst giver DSB hårde ord fra stats- og rigsrevisorer. Samtidig viser intern rapport en »meget anstrengt« økonomi hos DSB.

DSBs nytiltråde administrerende direktør Christian Roslev holdt pressemøde under uret på Hovedbanegården i går. Han betegnede DSBs økonomiske udfordringer som »værre end han havde regnet med« og sagde, at han ikke kunne udelukke, at der kan komme afskedigelser. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kritik fra flere sider sætter DSB under voldsomt pres. DSB havde langt fra styr på økonomien, da det med selskabet DSBFirst forgæves forsøgte at lave effektiv togdrift på Kystbanen og over Øresund, lyder det i ny rapport fra Rigsrevisionen.

Se billederne: Her er de fyrede DSB-topchefer

Samtidig måtte DSB i går se en intern rapport blive lækket, der viste et meget dystert fremtidsbillede for togselskabet, fordi udgifterne i dag er alt for høje i forhold til indtægterne, og togpersonalets tid bruges direkte forkert.

DSBs fremtid ville dog have set noget lysere ud, hvis der havde været styr på økonomien i DSBFirst. Det billede tegnes i den længe ventede rapport fra Rigsrevionen om DSBs mislykkede DSBFirst-projekt i Øresundsregionen.

»Økonomistyringen i DSBFirst var yderst mangelfuld og sikrede ikke et gennemsigtigt grundlag for at følge selskabets økonomiske udvikling,« skriver Rigsrevisionen.

Et dyrt bekendtskab

DSBFirst overtog i januar 2009 togdriften på Kystbanen og over Øresund efter at have vundet den af Trafikstyrelsen og Skånetrafiken udbudte togtrafik. Men herefter gik det galt, og DSBFirst blev et dyrt bekendtskab for moderselskabet DSB, inden korthuset ramlede.

Rigsrevisonen har udarbejdet rapporten på ordre fra statsrevisorerne, og sidstnævnte var i går også særdeles kritiske over for DSB efter at have læst rapporten.

»Formålet med udbuddet af togtrafikken på Kystbanen (er) langt fra indfriet. De økonomiske resultater har været så negative, at DSBFirst har fundet det nødvendigt at trække sig som operatør i Sverige allerede i december 2011. Endvidere er togenes rettidighed på Kystbanen fortsat utilfredsstillende lav,« lyder det i en officiel udtalelse fra statsrevisorerne.

Transportministeren går fri

Af udtalelsen til statsrevisorerne fremgår det ligeledes, at transportminister Hans Christian Schmidt (V) går fri for ansvar.

»Ministeriet har reageret aktivt og vedholdende i sit tilsyn for at få korrekte oplysninger om DSBFirsts økonomi,« skriver statsrevisorerne i deres beretning til Folketinget.

Meldingen blev godt modtaget af den fungerende transportminister Hans Christian Schmidt.

»Jeg forsøgte at sige, at det var helt galt - ikke mindst med de udenlandske investeringer. Derfor får man også Rigsrevisors anmelding med en sønderlemmende kritik af DSB, og det er jo synd for DSB, men til gengæld frikender han ministeriet og mig,« siger han.

Pilen pegede også på problemer hos DSB i en anden rapport, som kom frem i går.

Der var tale om en intern rapport fra et konsulentfirma, der peger på store problemer i DSBs økonomi, særligt fordi togpersonalet ikke bruges effektivt.

Desuden advarede formanden for Dansk Jernbaneforbund om kommende massefyringer på TV.

Den megen ballade tvang DSBs nytiltråde administrerende direktør Christian Roslev på banen. Han kalder DSBs økonomiske udfordringer »værre end jeg havde regnet med« og siger samtidig, at der kan komme afskedigelser, men at han ikke vil kommentere, hvor stort antallet af afskedigelser kan blive.

Se TV: DSB: Sparerunde kan koste jobs