DSB kan miste gyldne toglinjer: S-tog og tog til Sverige skal i udbud

Regeringen, DF og Radikale er blevet enige om at indføre førerløse S-tog. Både S-tog og strækningen København-Malmø skal i udbud, oplyser transportminister.

Foto: Ida Marie Odgaard.
Læs mere
Fold sammen

DSB står til at miste en lukrativ indtægt, efter regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale har besluttet, at driften af S-togene i Københavnsområdet skal sendes i udbud. De nye S-tog skal være førerløse, fremgår det af aftalen.

»Vi vil gribe de teknologiske muligheder, der gør det muligt at lade S-togene køre automatisk,« siger han.

I forbindelse med, at S-togene skal køre uden fører, bliver driften lagt om i et såkaldt offentligt privat partnerskab. Ifølge transportministeren bliver det efter den model, der kendes fra metroen i København.

»Med automatiske tog på S-banen vil man kunne køre væsentligt flere S-tog uden, at driftsomkostningerne stiger på samme måde som i dag.  Det vil f.eks. være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi kender det fra metroen,« siger han.

På et netop afsluttet pressemøde fortalte Ole Birk Olesen, at han forventer, at de automatiserede tog vil give knap 13 millioner ekstra passagerer om året.

Ifølge Økonomisk Ugebrev vil blandt andre MTR – en Hong Kong/kinesisk jernbanevirksomhed - byde på driften af S-togene. MTR driver allerede jernbanelinjer i Sverige uden tilskud fra staten.

Med udbuddet af S-togene er det en indbringende forretning, der lader til at smutte ud af hænderne på DSB. Med en statslig kontraktsbetaling på 1 mia. kr. og et stort billetsalg er den årlige omsætning på S-togene cirka 2,5 mia. kr. For DSB står S-togene for cirka 60 pct. af DSB’s samlede passagertal og udgør 27 pct. af de kilometer, som DSB kører.

Politisk kritik

Flere røde partier er utilfredse med, at man tager S-togsdriften væk fra DSB. Blandt andet skriver SFs formand Pia Olsen Dyhr på Twitter, at »et udbud af S-banen er et direkte angreb på DSBs fremtid.«

Også Alternativets Josephine Fock er utilfreds med aftalen:

Malmø-København sendes også i udbud

Foruden aftalen om S-togene er politikerne blevet enige om at splitte Øresundstrafikken op. Siden Øresundsbroen blev bygget, har togtrafikken over Øresund hængt sammen med Kystbanen, der betjener byerne nord for København.

Men trafikken har været plaget af store forsinkelser, som politikerne nu håber at kunne lave om på.

»Vi adskiller de to trafiksystemer, så vi kan få flere tog til tiden,« siger Ole Birk Olesen.

Tidslinje: