Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
DSB’s formand, Peter Schütze lader sig ikke drive rundt i manegen. Uagtet at han har arvet et millionunderskud, 83 fejlramte og kostbare IC4-tog og en medarbejderstab, der ikke netop jubler over udsigten til effektiviseringer på en rund milliard kroner.
Han bevarer roen, men erkender i et interview med Berlingske Business Magasin, at DSB står med en stribe, nærmest uoverstigelige problemer.
Fortjener I den dårlige medieomtale?
”Et eller andet sted gør vi det. Jeg kunne godt ønske mig, at det var anderledes. Jeg kunne måske også godt ønske mig, at balancen var anderledes, men det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg kan kun levere. Jeg ved af erfaring, at de mindre gode historier får betydelig mere omtale end de gode. Det har jeg vænnet mig til.”
Hvor ligger udfordringen for dig i DSB?
”Det er at være med til at bringe DSB som virksomhed tilbage på sporet og måske endnu vigtigere fremad. Min erfaring siger mig, at sammen med et godt hold kan man godt løse det. Man skal tage fat i problemerne fra en ende og så løse dem. Man skal ikke tro, at man kan løse alting på en gang. Selv når aviserne dagligt skriver om ens virksomhed, bliver man nødt til at holde fast på den lidt længere bane.”
Er det DSB, vi nu ser, et DSB i en mere defensiv rolle?
”Jeg vil hellere sige, vi fokuserer på kerneforretningen. Jeg bryder mig ikke om ordet defensiv. Det er en progressiv fokusering på kerneforretningen.”
Læs hele interviewet med Peter Schütze i Berlingske Business Magasin torsdag 8. marts 2008.