DSB får sønderlemmende kritik af Rigsrevisionen

Økonomien i DSBFirst var yderst mangelfuld, og DSB har ikke levet op til de særlige krav, der er for statsbanernes konkurrence-udsatte aktiviteter.

Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det konkluderer Rigsrevisionen i sin beretning om DSBFirst-skandalen, der i dag blev afleveret til statsrevisorerne, skriver DR.

Undersøgelsen blev bestilt af statsrevisor Henrik Thorup (DF) på baggrund af en række afslørende indslag i DRs TV-Avisen i december 2009. Her dokumenterede TV AVISEN, at DSB opererede med meget ambitiøse budgetter i sit tilbud på Øresundstrafikken, som statsbanerne i samarbejde med skotske FirstGroup vandt i år 2007.

I dag fastslår Rigsrevisionen, at DSBs tilbud var baseret på kun at give et mindre overskud og derfor var følsomt over for selv mindre ændringer i omkostninger og indtægter.

DSBFirst kom da heller aldrig til at styre efter det oprindelige tilbudsbudget. Selskabet havnede nemlig allerede få måneder efter driftsstart på Kystbanen i 2009 i alvorlige økonomiske problemer, og derfor styrede DSBFirst fra starten af sin korte levetid efter et revideret budget, hvor DSB med en række nye vedligeholdelsesopgaver til DSBFirst forsøgte at puste liv i det nødlidende selskab.

Rigsrevisionen retter i sin beretning en sønderlemmende kritik af økonomistyringen i DSBFirst.

- Økonomistyringen i DSBFirst var yderst mangelfuld og sikrede ikke et gennemsigtigt grundlag for at følge selskabets økonomiske udvikling, skriver Rigsrevisionen.

DSBFirsts gæld steg med raketfart fra driftsstart i januar 2009 og var på 209 millioner kroner i efteråret 2010. Alligevel var der ingen plan for, hvordan gælden skulle afvikles. Der var heller ikke styr på gælden til DSB, der i begyndelsen af 2010 oversteg det beløb, som selskabet havde i likvider.

Samtidig kritiserer Rigsrevisionen moderselskabet DSB for i flere tilfælde ikke at have haft tilstrækkelig forståelse for de særlige dokumentationskrav, der gælder for DSBs konkurrenceudsatte aktiviteter, skriver DR.

Det var eksempelvis tilfældet med den afregningspris, som parterne havde aftalt skulle gælde for DSBFirsts vedligeholdelse af DSBs eltog.

Ingen af parterne har overfor Rigsrevisionen kunnet dokumentere, at vedligeholdelsen af togene er sket til markedspriser. Det betyder i praksis, at DSB ikke kan afvise mistanken om at have favoriseret sit datterselskab i strid med reglerne.

Se TV: DSB: Sparerunde kan koste jobs