DSB-chef: Økonomi værre end forventet

Den nye DSB-topchef Christian Roslev er i defensiven. Han afviser ikke fyringer og må notere sig, at økonomien i togselskabet er værre, end han havde frygtet. (Opdateret kl. 12:45)

DSB-chefen Christian Roslev holdt onsdag pressemøde under uret på Hovedbanegården i Købanhavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DSBs kvaler er langt fra forbi. Skandalen om kystbanen og DSBFirst har udhulet økonomien i det det statsejede togselskab, og den nye ledelse – i form af adm. direktør Christian Roslev – ser på, hvor der kan spares, og hvor indtjeningerne kan øges.

Han betegner DSBs økonomi som præget af overraskende ”alvorlige ubalancer”. Og det er kommet bag på ham, at det er så slemt.

”Jeg har haft ansvaret i halvanden måned, og jeg vidste godt, at der var udfordringer, da jeg tiltrådte. Og ja, de var værre, end jeg regnede med,” siger Christian Roslev til et hastigt indkaldt pressemøde på Københavns Hovedbanegård.

DSB-chefen valgte onsdag ved middagstid at træde frem og besvare den kritik og meldingerne om kommende massefyringer, som Dansk Jernbaneforbund luftede tirsdag aften. Medarbejderforeningens formand Ulrik Salmonsen sagde i den forbindelse, at DSB vil fyre op mod 1.000 lokomotiv- og togførere.

Det tal afviser DSB-topchefen er ét, der ligger fast. Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke vil ske fyringer.

”Jeg kan ikke afvise, at der kommer afskedigelser, men jeg vil heller ikke kommentere de tal. Vi skal til at diskutere mulighederne,” siger Christian Roslev og henviser til, at arbejdet med at lægge en holdbar langtidsløsning på DSBs økonomiske problemer først lige er kommet rigtigt i gang under ham. 

"Vi har ikke beslutte noget (med hensyn til nedskæringer, red.) endnu, men når det er sagt, så er DSBs økonomi præget af alvorlige ubalancer. Siden 2006 er det gået ned ad bakke. Indtjeningen har ikke kunnet følge med," siger han.

I den forbindelse siger han, at han har forståelse for de ansattes bekymring, men han påpeger også, at DSB-ledelsen vil inddrage selskabets over 9.000 medarbejdere i diskussionerne om, hvordan der kan spares.

Han mener også, at man skal huske, at der også er andre steder at tage fat. Det også set i lyset af, at DSB fortsat har som mål at fordoble togtrafikken i 2030.

"Vi må undersøge hver en sten og komme rundt i hele butikken. Vi skal bl.a se på, om det er muligt at øge indtægterne. Vi skal også foretage fravalg - som f.eks. det, at vi ikke mere vil byde på udenlandske ruter mere," siger han og tilføjer:

"Kunderne er omdrejningspunktet. Vi skal ikke køre mindre - men mere tog."

Se TV: DSB: Sparerunde kan koste jobs