DSB-ansatte svarer igen mod lønkritik

Det er sløset ledelse og dårligt købmandskab, der er skyld i underskuddet for DSBs salgsvogne, lyder det fra fagforening.

Foto: Malte Kristiansen. Det er ledelsens egen skyld, at kiosksalget i togene ikke løber rundt, mener Dansk Jernbaneforbund.
Læs mere
Fold sammen

Det er dårligt købmandsskab og ikke medarbejdernes løn, der er skyld i, at DSB salgsvognene slæber rundt på et underskud på 925 millioner kroner.

Sådan lyder det nu fra Dansk Jernbaneforbund. Midt i overenskomstforhandlingerne mellem DSB og forbundet er der kommet opmærksomhed på den høje løn, som sælgerne, der trækker kaffevognene i togene, får: 475.000 kroner om året.

Det høje lønniveau gør det umuligt at få en god forretning ud af salgsvognene, lyder det fra DSB-ledelsen, som derfor overvejer at lukke salgsvognene på flere togstrækninger.

I en pressemeddelelse tager Dansk Jernbaneforbund nu til genmæle:

"Dårligt købmandskab og mangelfuld ledelse har kørt DSBs salgsvogne i sænk. Så enkelt kan det siges. DSB har selv bragt sig i den situation de nu står i. At forsøge at skyde skylden på medarbejderne er ikke virksomheden værdig. Det virker som ren taktik, når DSB midt i en overenskomstforhandling går ud og klager sin nød i pressen og entydigt peger på medarbejdernes løn, som den væsentligste faktor for, hvorfor salgsvognene ikke løber rundt. Men i bund og grund handler det om at lægge ansvaret fra sig," skriver forbundet i meddelelsen.

Derudover skriver Dansk Jernbaneforbund, at man ikke ønsker forhandle løn gennem pressen, men påpeger, at man mener medarbejderne har vist vilje til at løfte DSB ud af sin nuværende situation.

"Togpersonalet i DSB har været en af de personalegrupper, der har båret i flok og påtaget sig en mængde ekstraopgaver i forbindelse med effektiviseringerne i 2012. DSBs andel af disse tiltag er til gengæld udeblevet hvorfor den effektiviseringsværdi, som virksomheden kunne have opnået ikke er blevet høstet - alene på grund af sløset ledelse," står der i pressemeddelelsen.