DSB alvorligt svækket

Hvis DSB taber kampen om den eftertragtede kystbane, står der krise på køreplanen i DSB, både økonomisk og identitetsmæssigt, spår trafikeksperter. Også et salg af DSB kan blive vanskeligere.

Kystbanetog, her på Østerport Station. Foto: Bjarke Ørsted, scanpix Fold sammen
Læs mere
SKOTLAND: Det ser skidt ud for DSB, hvis det ikke lykkes virksomheden at erobre retten til at køre tog på Kystbanen og over Øresund. Det mener førende trafikforskere.

»Det vil være en synlig svækkelse af DSB, hvis de taber udbuddet. Over de sidste år er mere og mere af DSBs forretning skåret fra, og med togdriften er man helt inde ved kernen af DSBs identitet. Så hvis Kystbanen nu også falder væk, så risikerer DSB at komme i identitetskrise. Så skal hele selskabet lære, at man ikke længere er den store transportvirksomhed, men blot en transportvirksomhed blandt mange,« siger Carsten Greve, professor på Handelshøjskolen i København.

Farvel til en guldgrube

Otto Anker Nielsen, professor på Danmarks Tekniske Universitet, peger på økonomiske smæk af DSB som konsekvens af et tabt bud.

Kystbanen og Øresundstogene har en høj frekvens, så der er tale om en ikke uvæsentlig del af DSBs omsætning. Og hvis DSB ikke vinder, kan der være problemer med overflødige medarbejdere, som DSB skal omplacere,« siger han.

Kystbanen udgør ti procent af DSBs forretning, og passagertallet på strækningen er vokset med ti procent årligt de seneste fire år.

Denne guldgrube mister DSB, hvis udbuddet går til en af de syv konkurrenter. Desuden mister DSB en del af den kontraktbetaling, der årligt tilflyder selskabet fra Transportministeriet. Her ønsker man ikke at oplyse om størrelsen på kontraktbetalingen for Kystbanen men oplyser, at kontraktbetalingen til DSB i alt udgør omkring 4 mia. kr. årligt.

Sværere privatisering

I DSB vil man ikke kommentere på forskernes vurderinger.

Selvfølgelig vil det gøre rigtig ondt, hvis vi taber Kystbanen. Men jeg vil ikke deltage i spekulationer om, hvad der sker, hvis vi taber. Jeg vil hellere bruge kræfterne på at lave et bud sammen med First Group, der er meget konkurrencedygtigt, så vi forhåbentlig aldrig finder ud af, hvad der sker, hvis vi taber,« siger DSBs konstituerede direktør, Søren Eriksen.

Ifølge eksperterne kan et tab af Kystbanen vanskeliggøre det salg af DSB, der ifølge transportminister Flemming Hansen skal ske inden for to år.

»Det kan blive et problem at privatisere DSB på sigt, hvis DSB bliver mindre og mindre og ikke har været i stand til at vinde de udbud, de har budt på,« siger Otto Anker Nielsen.

DSBs direktør mener ikke, at processen om privatisering af DSB nødvendigvis bliver sværere - men medgiver, at prisen på selskabet bliver mindre. Afgørelsen på udbuddet falder til juni.