DSB afviser massefyringer

Ledelsen i DSB afviser, at der er massefyringer undervejs, men virksomheden skal trimmes efter Kystbane-skandalen.

Christian Roslev, DSBs nye direktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ledelsen i DSB kalder selskabets økonomi "anstrengt", men det er ikke det samme som, at der venter massefyringer undervejs. Det siger selskabets administrerende direktør Christian Roslev som svar på Dansk Jernbaneforbunds udmeldinger om, at 1.000 ansatte kan stå foran en fyring.

"DSBs økonomi er meget anstrengt, og vi vil vende hver en sten til at få omkostningerne ned," siger Christian Roslev i en meddelelse, der blev offentliggjort sent tirsdag aften og tilføjer: 

"Vi har fremlagt forskellige analyser og mulige tiltag, der alle skal skabe en mere robust økonomi i DSB. Derfor er det også for tidligt at sige noget konkret om hvilke tiltag, der skal arbejdes videre med."

Det kan selvsagt være lig med nedskæringer, men i modsat retning trækker, at DSB stadig har planer om at trække flere passagerer over på jernbaneskinnerne. Derfor må kvaliteten ikke falde.

"Togtrafikken skal fordobles inden 2030, og hvis DSB skal gøre sig fortjent til at løse den udfordring, kræver det, at vi får bragt DSBs økonomi i balance. Men effektiviseringerne frem mod en sund økonomi skal ikke være på bekostning af kundernes oplevelse af at rejse med DSB,« forklarer Christian Roslev.

"Hvis DSB skal overleve som virksomhed og være danskernes foretrukne jernbaneselskab, skal vi være mere effektive. Det er en tvingende nødvendighed. Og den proces kræver effektiviseringer og strategiske fravalg," siger han

Fungerende transportminister Hans Christian Schmidt (V) afviser ifølge Ritzau, at DSBs økonomiske problemer vil få så voldsomme konsekvenser for togtrafikken, som Dansk Jernbaneforbund frygter.

Jernbaneforbundets formand Ulrik Salmonsen vurderer, at hvis det ender med, at DSB skal sige farvel til 1.000 medarbejdere, kan under halvdelen af togtrafikken gennemføres som hidtil efter nytår.

Men Hans Christan Schmidt afviser, at det står så slemt til.

"At halvere antallet af togafgange, det kan af flere årsager slet ikke lade sig gøre. En af årsagerne er de kontrakter, som DSB har indgået med ministeriet," siger Hans Christian Schmidt til Ritzau og tilføjer:

"Men det er helt klart, at hele miseren har sit udgangspunkt i DSBs seneste regnskab, som fortæller om en ualmindeligt dårlig økonomi. Jeg tror slet ikke, at det rigtigt er gået op for offentligheden, hvor slemt det står til.".

Hele balladen tog fart tirsdag aften, da formanden for Dansk Jernbaneforbund fortalte, at DSB vil fyre mellem 234 og 544 lokoførere, og mellem 70 og 500 togførere og stationsbetjente. En anden kilde bekræfter ifølge Ritzau det samlede tal og siger, at det stammer fra en indtil videre hemmeligholdt rapport om DSBs økonomi.

Konsulenthuset Quartz Co har lavet en rapport om hvordan DSB's økonomi kan forbedres. Rapporten er bestilt af Transportministeriet og Finansministeriet og ventes offentliggjort i løbet af efteråret.

Se TV: DSB: Sparerunde kan koste jobs