Druk og modeller sikrer rekordefterår

SBS-kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og Voice TV har haft det bedste efterår nogensinde.

"Kongerne af Marielyst" og "Danmarks næste topmodel" er med til at sikre SBS TV et rekordefterår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efteråret har været godt ved SBS TV. Nye tal for den kommercielle målgruppe på fok mellem 15-50 år viser, at Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og Voice TV samlet set går frem til en seerandel på 17 procent i september, oktober og november. Det er en stigning på 1,3 procentpoint i forhold til sidste år og det højeste niveau nogensinde.

SBS TV bliver især reddet af kontroversielle programmer som "Kongerne af Marielyst" på Kanal 5, der trods kritiske røster alligevel lokker 126.000 seer foran skærmen i snit. Kanal 4s topscorer er "Danmarks næste topmodel", der  i gennemsnit har 133.000 seere.

"Vi er rigtigt godt tilfredse med det resultat. Og især fordi, det er vores egenproduktioner, der klarer sig rigtig godt. Det er vigtigt for os, at de løfter sig i denne sæson. Og selvfølgelig er det et rigtigt godt udgangspunkt forud for forhandlingerne om årsaftaler (for reklamer, red.), at vi står godt og kan vise vores annoncører, at vi leverer gode resultater," siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS TV.

Samtidig med seerfremgangen slår SBS-kanalerne for første gang Viasat i reklamedækningen. Boxer TV har haft en prøveperiode med SBS TV i to uger. I den periode havde SBS TV for første gang flere reklamevisninger end Viasat-kanalerne til sammen.

"Det næste store løft håber vi kommer i foråret, når vores store investering "Big Brother" kommer på Kanal 5. Det er klart, at vi tror på, at der er et vækstpotentiale på kanalen, så det er derfor, det er der, vi lægger vores investeringer lige nu," siger Jesper Jürgensen.



TV 2-koncernen går også frem i efteråret. Sidste år havde TV 2-familien en samlet share på 52,4 procent, men i år er den vokset til 54,5 procent. Det skyldes især, at TV 2 News går 23 procent frem til en share på 4,2 procent. Hovedkanalen går til gengæld traditionen tro tilbage.

Mens der er grund til smil hos SBS TV og TV 2, går Viasat tilbage. Her er det især de tidligere flagskibe som "Robinson Ekspeditionen" og "Luksusfælden" går tilbage. Robinson Ekspeditionen er faldet fra 337.000 seere til 249.000 seere i forhold til 2010-sæsonen, mens Luksusfælden er faldet fra 270.000 seere til 179.000.