DRs programindkøb vækker intern vrede

DR har de seneste to år købt programmer ude i byen for 342 millioner kroner. Det 92 millioner mere end påkrævet i public service-kontrakten og vækker intern harme.

Det skriver DRs interne blad Dråben, der citerer en række af medarbejderorganisationerne, der i de seneste år har kunnet se DR skære kraftigt ned i antallet af medarbejdere.

”For os er penge lig med arbejdspladser til vores kolleger, derfor har vi en interesse i, at DR ikke overskrider Public Service-kontraktforpligtelsen med mere end 25 øre,” siger Stig Paulsen, formanden for paraplyorganisationen

Kontaktudvalget til Dråben. Formanden for Journalistgruppen, Steen Larsen, udtrykker samme holdning.

"Jeg synes, at det er skuffende, at DR helt unødvendigt lægger mere produktion ud end krævet. Og man kan jo spørge sig selv, om produktionerne dermed fordyres i forhold til, hvad den samme produktion ville koste internt. Producenten skal jo også tjene penge,” siger han.

Generaldirektør Kenneth Plummer mener imidlertid ikke, at det argument holder.

”Jeg ved fra min egen tid i Nordisk Film, at der ikke nødvendigvis er den prisforskel. Men det er et emne, vi vil dykke ned i på næste bestyrelsesmøde,” siger han og peger på, at underholdningsprogrammer som X Factor og Talent 2008 laves i samarbejde med DR-ansatte.