Dropbox dropper fredagsbar og vild fryns

Nystartede teknologiselskaber får stadig sværere ved at tiltrække nye investeringer, så nu bliver der skåret ned. Dropbox dropper både tøjvask, busservice og fredagsbar.

Drew Houston, som er medstifter af og topchef for Dropbox, skærer nu ned på personalegoderne for at vise en bedre økonomi. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE BLAKE

Det strammer til for nystartede teknologiselskaber i USA, som har stadig sværere ved at rejse kapital, og samtidig begynder flere af de mere etablerede nu at skære ned for at kunne vise en bedre indtjening.

Senest har Dropbox, som gør det muligt at lagre data via internetforbindelsen, besluttet at fjerne en lang række medarbejdergoder, skriver Business Insider. Fremover er det slut med den gratis bustjeneste til arbejdspladsen i San Francisco, og man vil heller ikke længere kunne få gratis tøjvask. Den gratis fredagsbar er afskaffet, og de gratis middage, som før blev serveret klokken 18 på alle arbejdsdage, serveres nu først fra klokken 19. Her må hver ansat fremover også kun tage højst fem gæster med om måneden, hvor der tidligere ingen begrænsninger var.

Pris: over 162.000 kroner om året - pr. ansat

Dropbox anslår selv, at de gratis goder hidtil har kostet over 25.000 dollars om året, svarende til omkring 162.000 kroner, pr. ansat. Og dem er der omkring 1.500 af.

Dropbox rejste senest 10 milliarder dollars i ny kapital men er ikke den eneste techvirksomhed, der skærer ned. Business Insider nævner Evernote, Jawbone, Tango, Prosper, Toutapp og Anaplan som andre eksempler, hvor udgifterne på det seneste er kommet under større kontrol.

Hos Prosper, som er værdisat til 1,9 milliarder dollars, vil den administrerende direktør miste hele sin årsløn for 2016 ved siden af den fyringsrunde, som er gennemført.

Investorerne er begyndt at holde pengene tættere til kroppen og har kortere lunte over for iværksættervirksomheder, som ikke formår at skabe afkast af pengene efter nogle få år.