Drømmefly er et økonomisk mareridt for Norwegian

Dreamliner-problemer koster det norske lavprisflyselskab 216 millioner kroner i fjerde kvartal.

Norwegians Dreamliner-indkøb koster selskabet dyrt. Fold sammen
Læs mere
Foto: CORNELIUS POPPE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Norwegian, der er Skandinaviens næststørste flyselskab, præsenterede torsdag morgen årsregnskab. Lavprisselskabet leverede sidste år et årsresultat før skat på 437 millioner norske kroner. Alligevel må det skurre i øjnene for administrerende direktør Bjørn Kjos og kompagni, at selskabet i fjerde kvartal tabte 283 millioner norske kroner. Det svarer til mere end en kvart milliard danske kroner.

Det store tab skal især ses i lyset af, at selskabets store satsning på billige langdistanceruter langt fra kom godt fra start. Ikke mindst fordi de til flyvningerne påkrævede Dreamliner-fly var ramt af tekniske problemer og massive forsinkelser. Således var selskabets punktlighedsstatisk langt fra opløftende læsning med 239 forsinkelser på langdistanceruterne fra september til december 2013.



Alene ekstraomkostningerne til langdistanceruterne udgjorde 216 millioner norske kroner. Det omfatter bl.a. lejeomkostninger, ekstra brændstof og udgifter til kost og logi for strandede passagerer.

Selskabet kan til gengæld glæde sig over, at problemerne ikke synes at have skræmt kunderne væk. Norwegian havde tre millioner flere passagerer i 2013 end året før, og markedsandelene vokser i alle markeder. I alt rejste over 20 millioner mennesker med Norwegian sidste år.

Selskabets årsresultat før skat er 186 millioner norske kroner lavere end året før. Til gengæld er omsætningen øget med 21 procent til 15,6 milliarder norske kroner, svarende til næsten 14 milliarder danske kroner.

»Vi har haft uventet store omkostninger knyttet til opstart af langdistanceoperationen med forsinkede flyleveringer og tekniske problemer. Endvidere er årsresultatet påvirket af en svagere norsk krone,« siger administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.



Årsregnskabet fremlægges dagen efter, at Norwegian fik driftstilladelse til sine langdistanceflyvninger i Irland. En model, der har skabt yderligere polemik om selskabet, fordi konkurrerende flyskaber og pilotforeninger har kaldt den konkurrenceforvridende.

Desuden kunne Norwegian her til morgen meddelele, at selskabet har indkøbt fire nye og større Dreamliner-fly, der forventes at blive sat på vingerne i 2017 og 2018.