Dreamliner-salg booster Boeings bundlinje

Trods gentagne problemer med den nye 787 Dreamliner oplever amerikanske Boeing et boost i både salg og overskud i andet kvartal.

Foto: ERIC FEFERBERG. Dreamlineren - Boeing 787 - har givet anledning til bekymringer, men ordrer vælter nærmest ind.
Læs mere
Fold sammen
Helt som ventet kommer den amerikanske flyproducent Boeing flyvende ud af andet kvartal. Kvartalstallene, der er blevet offentliggjort onsdag eftermiddag, viser dog overraskende, at det nærmest sker med fuld efterbrænder.

I hvert fald kan Boeing-koncernen, der både producerer passagerfly og kampfly og rumfartsudstyr, melde om et kvartal, hvor kerneomsætningen er steget med ni procent til 21,8 milliarder dollar og et nettoresultat, der udgør 1,67 dollar pr. aktie - 13 procent bedre end samme periode sidste år. Analytikernes estimat lød på et resultat på 1,58 dollar pr. aktie.

Det var som nævnt forventet, at både salg og overskud ville være stærkt. Det skyldes blandt andet, at den økonomiske genopretning har givet luftfartsselskaber mod på at bestille nye fly. Men det skyldes også, Boeing endelig er begyndt at få fart på 787 Dreamliner-produktionen. Boeing har leveret 16 styk i tremånedersperioden mod seks samme periode sidste år.

Den topmoderne flytype har været flere år forsinket, og da Boeing ved årsskiftet havde sat næsen op efter fuld produktion, blev flytypen ramt af et næsten to måneder langt flyveforbud i begyndelse af året som følge af en brand i dets lithiumbatteri-system. Begge dele forsinkede cashflowet fra salget af det nye fly, da Boeing ikke kunne levere flyene til slutbrugerne - og dermed få betaling - før fejlen var fundet og rettet.

Efterfølgende har der været en række andre hændelser, der har givet Dreamlineren lidt ridser i lakken. Senest da en 787er brød i brand, mens den var parkeret i London-lufthavnen Heathrow. I den sag rettes søgelyset dog hovedsageligt mod en nødsender, der ikke er unik for Dreamliner-flytypen.

Under alle omstændigheder er det ikke nu, at Boeing ville mærke det, hvis luftfartsselskaberne begyndte at fravælge Dreamlineren. Ordrelisten er lang, og der er pt. flere års ventetid på at få leveret en 787. Boeings samlede ordrebog lyder lige nu på 410 milliarder dollar.

Det er da også fremgang i kerneforretningen - produktionen og salget af populære passagerfly-typer - som Boeings topchef Jim McNerney fremhæver som den primære årsag til fremgangen. Men han peger også på andre ting.

»Vi har også yderligere styrket vores markedsledende position bland passagerfly med den succesfulde lancering af 787-10 (en forlænget version, red.) og nye ordrer for 40 milliarder dollar, mens vores forsvars-, rumfarts- og sikkerhedsforretninger gave øgede marginer og markedsandele i et barskt marked,« siger han i en kommentar i regnskabet.

Boeings stærke kvartal får selskabet til at hæve forventningerne til årets resultater. Før hed omsætningsforventningen 82 til 85 milliarder dollar, nu hedder den 83 til 86 milliarder dollar. Nettoresultatet ventes nu at lande på mellem 6,20 og 6,40 dollar pr. aktie.